Enova bidrar med nesten 133 millioner kroner.

– Dette er et svært godt klimaprosjekt hvor Teekay griper tak i et avfallsproblem og gjør det til en ressurs. Toppen av kransekaka er batteriene: Batteriteknologien er en videreutvikling av hva vi har sett tidligere, og det er første gang batteri blir installert i denne typen skip, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.

Nyutviklet klimateknologi

Når bøyelastere laster råolje ute ved plattformene, dannes det klimagasser med høyt energiinnhold som må fanges og håndteres om bord. Nå har Teekay sammen med Wärtsilä klart å utvikle teknologi som gjør det mulig å nyttiggjøre denne energien på en miljøvennlig og effektiv måte. Gassen blir mikset med LNG, før blandingen benyttes direkte i skipets hovedmaskineri. I tillegg skal batterier om bord redusere behovet for maskinkraft. Til sammen kutter disse tiltakene LNG-forbruket med 34 prosent.

– Halvparten av oljeproduksjonen i Norge og Storbritannia transporteres til land med bøyelastere, og omtrent 40 prosent av denne energikrevende flåten er nå moden for utskifting. Vi ser dette som en unik mulighet til å introdusere en bøyelaster som både reduserer utslipp og drivstofforbruk, og som dermed reduserer både klimapåvirkning og driftskostnader. Støtten fra Enova er derfor et veldig viktig bidrag til å realisere denne teknologien og utvikle prosjektet videre sammen med våre partnere, sier Ingvild Sæther, konsernsjef i Teekay Offshore i meldingen.

Enova-støtte

Enova støtter Teekays innkjøp av opptil fire nye bøyelastere med inntil 132,9 millioner kroner, og har tro på at prosjektet kan bevege bransjen i en grønnere retning:

– Hvis prosjektet viser at det er mulig å utnytte gassen til å redusere drivstoffkostnadene, vil nok det vekke oppsikt. Prosjektet er også et viktig steg framover for batterirevolusjonen til sjøs. At batterier nå tas i bruk på så store og energikrevende skip, baner vei for å bruke batterier på enda flere skipstyper, sier Nakstad i Enova.