Vil du høre Tord U. Kolstad fortelle historien selv?

Klikk play i avspilleren under, eller klikk her for å høre i Itunes. 15 tidligere podcast-episoder med nyheter og analyse fra shipping-verden finner du her

– Vi startet med én båt, og det er den eneste vi har igjen i dag, sier Tord U. Kolstad.

At shipping er en syklisk næring, kan Bodøværingen skrive under på.

Men så var det også derfor han ville inn.

– Jeg har ingen bakgrunn fra denne sektoren, verken familiært eller yrkesmessig, så sånn sett er jeg en utradisjonell reder, sier Kolstad.

Ultra-lønnsomt

45-åringen har drevet med forretninger siden konfirmasjonsalder. Fra telefoner via brannslukkingsapparat gikk veien til eiendom, og som 19-åring kjøpte han sin første leilighet for utleie.

Mot slutten av 2000-tallet satt han på en betydelig eiendomsportefølje.

– Jeg hadde ledig kapital, og behov for å differensiere meg litt. Jeg ville ikke ha alle eggene i en kurv, og syntes eiendomsprisene var høye, sier Kolstad.

Han snudde seg 180 grader, og vendte blikket mot sjøen.

– Jeg var veldig fascinert av offshore, kanskje aller mest fordi det var så ultra-lønnsomt på denne tiden. Jeg har min sunne business knyttet til eiendom, og da kunne jeg ta litt mer risiko i dette segmentet.

Ville nærmere businessen

Det var 2008, og oljeprisen klatret mot 140 dollar fatet.

– Det var fantastiske tider, og det aller mest fantastiske var spot-oppdrag i Nordsjøen.

Bodø-investoren startet sine investeringer offshore med å delta i noen kommandittselskaper, satt opp av de store finanshusene.

– Men jeg følte ikke jeg kom noe nært businessen. Så i 2007-2008 valgte jeg å kjøpe mitt eget ankerhåndteringsskip, sier Kolstad.

Dermed oppsto Nor Supply Offshore – ett av få norske offshore-rederier med forretningsadresse nord for Ålesund.

295.000 kroner dagen fort Statoil

Kolstad kjøpte skipet NSO Crusader fra Tidewater for 19 millioner dollar – 90 millioner kroner (dollarkursen den gangen var 5 kroner), og så var han i gang.

– Det var mange spørsmål jeg ikke hadde svar på, men hadde kommet i kontakt med et rederi som var villige til å selge en båt til en god pris – for dem – og de kunne ta management. Så jeg satset og tok den risikoen, sier Kolstad.

Det ble en eventyrlig start.

– Vi hadde en inntjening i den fasen der som var helt utrolig.

Se også: Nå ligger 141 norske offshore-skip i opplag. Oversikten finner du i Opplagsregisteret.

Kolstad kjøpte flere skip – alle “eldre damer”, som han kaller dem – forsyningsskip bygget på midten av 80-tallet.

NSO Fortune ga han 19 millioner dollar for.

– Båten gikk i månedsvis til 295.000 kroner dagen i spot for Statoil i Nordsjøen. Ankerhandlere kunne få million-rater.

– Veldig høye priser

NSO Spirit kjøpte han fra Sartor, som senere ble Atlantic Offshore, for 13,5 millioner dollar.

– På den hadde vi seks måneders kontrakt med Statoil for 200.000 kroner per dag, sier Kolstad.

– Det var veldig høye priser jeg betalte for de skipene, men alternativet var å kontrahere båter som skulle leveres flere år frem i tid.

Det fjerde og siste skipet han kjøpte var NSO Champion fra Gulfmark, for en betydelig lavere sum.

– Båtene var dyre, men det var veien inn

Kolstad stilte med 50 prosent av egenkapitalen selv, og fikk med seg investorer på resten.

– Jeg hadde god tilgang på finansiering og investorer. Og det benyttet jeg meg av. Det var et attraktivt investerings-case.

Klikk her for å dele denne saken på Facebook!

Bankene var også velvillige, ifølge Kolstad.

– Det var relativt kurant å få låne 60-70 prosent av kjøpsprisen.

– Disse skipene var over 20 år gamle da du kjøpte dem. Hadde du noen betenkeligheter rundt det?

– Ja. Men jeg hadde behov for en enkel inngang og ta del i det gode markedet. Så jeg tok den risikoen. Vi følte båtene var dyre, men det var veien vår inn.

7 millioner i måneden på én båt

Selv om han hadde betalt dyrt for båtene, rant pengene inn i starten.

– Med cirka 60.000 kroner i driftskostnader, var det 240.000 kroner til overs. Hver dag. En vanlig PSV som Fortune tjente 7 millioner i måneden under vårt eierskap, det var det vi satt igjen med. Det er formidabelt. I det scenarioet var det ikke sånn sett så ille å betale 90 millioner kroner for en båt.

Verken Kolstad eller noen andre i denne bransjen trodde dette kunne vare evig.

– Men i mine beregninger la jeg til grunn at vi kunne leve godt med et ratenivå som var halvparten, eller ned mot 120.000 kroner, og en flåteutnyttelse ned mot 70 prosent. Det ville likevel vært en sunn forretning.

Eufori

Så gikk den amerikanske investeringsbanken Lehman Brothers konkurs. Et halvt år etter toppnoteringen over 140 dollar, gikk et fat olje for under 40 dollar i desember 2008.

Finanskrisen var et faktum, og Kolstad hadde truffet toppen nesten perfekt med tanke på hvor mye han hadde gitt for skipene sine.

Men selv om andre shippingsegmenter ble rammet hardt av finanskrisen, holdt offshore service-segmentet seg relativt godt helt frem til 2014.

– Vi hadde god og sunn drift hele veien. Men jeg så at det var noe som skjedde. Det ble kontrahert mye skip, dyre skip med høy belåning, som var spekket med funksjoner du strengt tatt ikke trengte. Det ble en slags eufori rundt å ha den dyreste og flotteste båten.

Først i opplag

I tillegg var det et veldig høyt kostnadsnivå i sektoren, bemerker Kolstad.

– Det reagerte jeg på, som nybegynner. Industrien hadde veldig gode rammebetingelser, og det som ofte skjer da er at man legger seg til kulturer som kanskje ikke er helt fornuftige.

Høsten 2014 sprakk det. I ettertid har mange påpekt at det ikke var noen vei utenom, men likevel var det få som forutså hvor dyp og langvarig denne bølgedalen ville bli.

Da krisen slo inn for to og et halvt år siden, gjorde Kolstad som han hadde gjort så mange ganger før da markedet kjølnet.

Bodø-væringen var blant de første som la båtene i opplag etter at oljeprisen raste høsten 2014.

Fikk en brøkdel igjen

Men denne gangen var det annerledes.

– Skjønte du allerede da at det skulle godt gjøres å få dise båtene i drift igjen?

– Ja. I 2015 skjønte jeg at dette så ikke lyst ut, for å si det pent. Da begynte den nye virkeligheten å slå inn. i 2014 ble ankeret kastet i hele bransjen. Og det har jo nesten radert ut næringen slik vi kjenner den.

NSO Spirit ble solgt til Afrika. NSO Champion ble også solgt.

– Det er en brøkdel vi har fått igjen, sammenlignet med hva vi ga for dem.

Selskapet NSO Fortune lå i endte med konkurs.

– Dent klarte vi ikke å finne noen løsning på. Den ble slått konkurs og solgt ut av landet.

Har tapt 50 millioner

– Hvordan ser regnestykket ut, etter knappe ti år som reder?

– Vi har nok tapt i størrelsesorden 50 millioner kroner. Det er på en måte et betydelig beløp, men også et lite beløp når du ser hvilke enorme verdier som er tapt i denne sektoren.

Kolstad sier tapet ikke har blødd inn i eiendomsselskapet.

Kjenner du noen som kan ha interesse av å lese dette? Klikk her for å dele den på Facebook!

– Som forretningsmann prøver jeg å tenke portefølje, og det var aldri aktuelt for meg å stille gjennomgående pant og ta risiko med eiendomsselskapet mitt utover et gitt beløp. Så jeg etablerte hver båt i eget selvstendig selskap, og hadde ingen forpliktelser utover det. Det endte med at jeg og de andre investorene tapte våre midler, og långiver måtte også ta tap.

Klar for å satse igjen

– Hva tenker du om satsingen din i dag?

– Det har vært veldig lærerikt og veldig spennende. Jeg har møtt mye folk, og det er en veldig fascinerende business. Så jeg håper dette kommer tilbake, og da vil jeg med den erfaring og kunnskap jeg har bygget opp prøve å være med på dette videre. Jeg klarer ikke med de korte brillene å se når det skjer, men jeg har likt å jobbe med dette.

– Så du vurderer altså å satse igjen?

– Ja, det gjør jeg. Det er billige skip å få kjøpt. Jeg følger med, men jeg er nok ikke helt der at jeg tror det er rett å kjøpe ennå. Jeg tror rett og slett ikke de endelige tapene i dette segmentet er tatt.

– Vil du i såfall gjøre noe annerledes enn i 2008?

– Jeg likte forretningsmodellen med skip på korte kontrakter. Men det er jo såklart også det mest risikoutsatte, sier Kolstad.

Klikk her for å se alle podcast-episodene våre!