Dette er den hittil største enkeltbåtkontrakten i Maritime Partners historie. Også størrelsen på båten er historisk for Maritime Partner, som nå bygger om produksjonshallen i Breivika i Ålesund for å få plass til å bygge katamaranen, og for å effektivisere produksjonen ytterligere.

Geiranger Fjordservice er et selskap som leverer opplevelsesprodukter med basis i fjorden, og har bokstavelig talt seilt i medvind de siste årene. De har utviklet og testet ut nye opplevelseskonsepter med blant annet intensive opplevelsescruise og kajakk. Responsen har vært så positiv at man så behovet for å øke kapasiteten og utvikle en ny og skreddersydd båt for fjordsightseeing, i tillegg til å beholde dagens båt. Den nye båten skal sertifiseres for 147 passasjerer og for operasjon på lengre strekk i relativt åpen sjø. I tillegg til fjordsightseeing i Geiranger vil man dermed legge til rette for charterturer og reservebåtoppdrag for hurtigbåtruter i lavsesongen.

«Etter en prosess med å finne den riktige samarbeidspartneren til å utvikle den nye båten, falt det naturlig å velge Maritime Partner, som nå med sitt nye satsingsområde er på vei inn i turistbåtmarkedet», sier Leif Magne Klubbenes, styreleder i GFS de senere årene. Som kjent leverer MP i sommer sin første katamaran til Gjendebåtene og satser nå videre i et voksende turistmarked.

– Selvsagt er det et ekstra pluss at MP er lokal, men MPs kompetanse og vilje til å finne løsninger på våre spesielle behov for det vi håper skal være fremtidens fjordcruisebåt, var selvsagt det aller viktigste. Det var viktig for oss at også andre solide lokale leverandører ble med i prosjektet, slik som Nogva som vi har hatt svært gode erfaringer med tidligere.

At båten skal være miljøvennlig og ha en grønn profil, er nærmest en selvfølge. Derfor skal den lages av lett, miljøvennlig og resirkulert materiale, benytte miljøvennlig fremdriftssystem og blant annet være forberedt for å kunne ta i bruk hydrogen, så snart det er realistisk mulig. Mer enn 50 prosent av skroget og overbygget bygges i allerede resirkulert aluminium, som kan resirkuleres igjen når båten en gang ikke skal brukes lenger.

Samarbeidet med kunden er enestående godt, og vi i MP er takknemlig for denne kontrakten som er et nytt og større steg inn i turistbåtmarkedet. Det er svært hyggelig at vår omstillingsevne gjør oss i stand til å etablere oss i nye markeder, sier områdesalgsjef Rune Midtkandal.

Den nye båten er spesielt utviklet for gi passasjerene den beste utsikten til fjord og fjell. Med store vindusareal blir det godt utsyn for alle passasjerer inne fra salongen, noe som også sikrer flotte naturopplevelser selv ved dårlig vær. Båtens formuttrykk er basert på Maritime Partners nye designkonsept. Med det nye designet legger Maritime Partner vekt på funksjonalitet, estetikk og en særpreget identitet.

–  Også i dette prosjektet er hovedfokus funksjon, og de forskjellige krav en turistbåt blir stilt overfor. Dernest skal den se bra ut, sier Midtkandal.