– Denne båten er mye mer behagelig enn andre jeg har reist til jobb med.

Aage Hetland fra Helleland og kollegaen sitter behagelig tilbakelent i store skinnstoler, mens den 27 meter lange glassfiberbåten, Firmus, nærmest beveger seg oppe på bølgene, ut Byfjorden fra Stavanger og så direkte mot den flytende vindturbinen Hywind, skriver Aftenbladet..

Den står i sjøen på 200 meters dyp vest av Karmøy, stikker omlag 100 meter ned i sjøen og beveger seg moderat påvirket av bølger og strømninger i sjøen.

Når det er behov for vedlikehold på den ubemannede vindturbinen, må arbeidere fraktes ut med båt.

Det er da denne farkosten, bygd hos Umoe i Mandal, skal testes.

Tekniker Aage Hetland er klar for en arbeidsdag på Hywind. Foto: Jon Ingemundsen.

Tekniker Aage Hetland er klar for en arbeidsdag på Hywind. Foto: Jon Ingemundsen.

Over 37 knop

– Teknikerne er ikke sjøfolk. De blir sjøsyke som mange andre. I tillegg er en lang båttur i urolig sjø ikke den beste oppladningen for en arbeidsdag i krevende omgivelser. Statoil støtter utviklingen av ny teknologi for å få mer effektiv teknikk som igjen øker effektivitet og sikkerhet, sier marin driftsleder for Hywind, Anders Wikborg.

Wikborg forteller at Statoil har støttet dette prosjektet teknisk, økonomisk og operasjonelt.

Anders Wikborg. Foto: Jon Ingemundsen.

Anders Wikborg.
Foto: Jon Ingemundsen.

Det er viktig at ikke hele arbeidsdagen blir tilbragt om bord på vei til arbeidsstedet. Båten som Statoil tester, beveger seg mot den lett gjenkjennelige vindturbinen med over 37 knops fart, nesten 70 kilometer i timen. Under ideelle forhold, med begrenset last om bord, er det mulig å passere 50 knop.

– Umoe har laget fantastiske båter som nå må tilpasses bruken etter hvert som det bygges ut flere anlegg for offshore vind i verden. Det er vi med på, sier Wikborg.

Mer opplagt

Aage Hetland liker dagens transport godt

– Tidligere har jeg opplevd å ikke være i god form etter transportetappen ut til Hywind. Denne båten beveger seg på en annen måte, mer rolige og ikke så brå bevegelser som i andre båter, som stamper i sjøen og treffer alle bølgene, sier 22-åringen.

Han har sin utdannelse fra det første kullet på vindutdanningen ved Dalane videregående skole.

– Det er også mye mindre lyd om bord, fortsetter han. Det er lett å bli trett i hodet av mye støy over lang tid. Det opplever vi ikke om bord i denne båten, sier han fornøyd.

Luftputebåten Firmus beveger seg raskt og lett i sjøen. Foto: Jon Ingemundsen

Luftputebåten Firmus beveger seg raskt og lett i sjøen. Foto: Jon Ingemundsen

Denne båten bruker en snau time fra Stavanger til havvindmøllen, like lenge som andre båter bruker ut fra Skudeneshavn. Da kan Aage Hetland fortsatt bo hjemme på Helleland. Når han ikke jobber med vedlikehold utenfor Karmøy, skrur han vindmøller på Lista. Aage Hetland er en av to i sitt kull på skolen som fikk lærlingplass på vindturbiner.

Anders Wikborg er fornøyd med testen så langt.

– Vi jobber med ny teknologi som kan bli aktuell i framtiden. Hva som passer hvor, må vi vurdere senere. Bølgehøyder, fart og avstand må evalueres for å finne den optimale transportløsningen. Overnatting offshore i vindmølleparker er et annet alternativ.

Testes ogå i England

– Båten er også brukt til adkomst i vindkraftparken Sheringham Shoal, cirka 20 kilometer utenfor østkysten av England, sier han.

Etter en liten time på et temmelig flatt hav er vi framme ved den gule vindmøllen i havet. Firmus manøvrerer seg sakte inntil, før Aage Hetland og kollegaen entrer stigen og klatrer opp. Utstyret kommer etter i en vaier.

Arbeidsdagen kan begynne. Ingen tegn til sjøsyke og ubehag. Men dette var nok ikke den mest krevende dagen å teste ny teknologi.