Solvang har undertegnet en intensjonsavtale med Hyundai Mipo Dockyard for bygging av to etylenskip, med opsjon på ytterligere to.

Fartøyene på 21.000 kubikkmeter skal ifølge børsmeldingen overleveres fra det sør-koreanske verftet første og andre kvartal 2019.

Fakta

Solvang

  • Stavanger-rederi med kontorer i Oslo, Latvia og på Filippinene.
  • Har aktivitet innen to hovedsegmenter; skipsdisponering og skipseierskap gjennom deltakelse i partrederier.
  • Har inkludert nybygg en flåte på 23 skip
  • Snittalder på flåten er cirka syv år.
  • Har rundt 700 ansatte og omsetter for rundt to milliarder i året.

Signering

I slutten av mars vil den endelig avtalen med de tekniske spesifikasjonene og kontraktsvilkåne signeres.

Fartøyene skal designes med full eksosrenseanlegg og tilfredstille Tier III-krav, som også vil gi fleksibilitet i forhold til både eksisterende og fremtidig miljø
forskrifter.

Tøffere marked

Stavanger-rederiet har bygget skip hos Hyudai tidligere. Rederiet fikk i 2015 levert tre LPG-skip på 60.000 kubikkmeter.

I 2015 hadde gasstankrederiet Solvang et av sine aller beste år. Det var mye takket være den sterke veksten i amerikansk skiferolje, som resulterte i det sterkeste LPG-fraktmarkedet noensinne.

Tallene for 2016 er ikke klare enda. Men det er ingen tvil om at dette ble året da markedet snudde.

I mai og august får rederiet levert to store gasskip som er bestilt. Begge skipene skal inn på tiårskontrakter.