Solstad Offshore starter friskt etter påskeferien, og melder tirsdag at de har landet en rammeavtale med portugisiske Saipem for konstruksjonsskipet Normand Cutter.

Avtalen har en varighet på fire år, ifølge børsmeldingen.

Forhåndsavtalte betingelser

Konstruksjonsfartøyet har ligget i opplag siden i fjor, men i juni forlater hun bøyene og setter kursen for Vest Afrika.

Normand Cutter

Lengde: 127,5 meter
Dødvekt: 10.130 tonn
Maksfart: 15,7 knop
Dekksareal: 1300 kvadratmeter
Lugarplass: 114 personer

Der skal Saipem bruke henne i om lag seks måneder, skriver Solstad Offshore i børsmeldingen.

“Gjennom avtalen kan Saipem benytte «Normand Cutter» på sine offshore prosjekter world wide til forhåndsavtalte  betingelser”, fortsetter de.

Det har ikke lyktes å komme i kontakt med Solstad-ledelsen for flere detaljer vedrørende kontrakten.

Lang fartstid for Saipem

Normand Cutter, søsterskipet til Normand Clipper, ble bygget som et avansert kabelleggings- og reparasjonsskip ved Ulstein Verft i 2001.

Hun gikk da på kontrakt med TyCom.

I 2004 gjennomgikk fartøyet en omfattende ombygging ved samme verft, og rett på kontrakt med Saipem – en kontrakt skipet hadde frem til i fjor.

Etter ett års opphold, skal Normand Cutter altså nå tilbake på jobb med selskapet.

I fjor ble hun også flagget om til Norsk Internasjonalt Skipsregister, som det niende Solstad flagget inn i registeret fra utenlandske flagg.

Les mer om ombyggingen av skipet her.