Nå skal Rolls-Royce og det danske slepebåtrederiet Switzer jobbe videre med testing og utvikling av teknologi for fjernstyring og etterhvert autonomi for slepebåter.

– At vi nå kan styre et kommersielt fartøy fra land er en veldig viktig milepæl, og jeg er stolt av teamet vårt som har fått det til, sier Asbjørn Skaro, direktør for Digital & Systems i Rolls-Royce i en pressemelding.

Kommersielt fartøy

Rolls-Royce og danske Svitzer gjennomførte tidligere i år en demonstrasjon av et fjernstyrt kommersielt fartøy i København havn.

Kapteinen som førte den 28 meter lange slepebåten Switzer Hermod satt i et kontrollsenter på land utviklet av Rolls-Royce.

Tirsdag denne uken gikk selskapet ut med nyheten, samtidig som at Rolls-Royce annonserer at avtalen om videre samarbeid er signert.

– Nå går vi videre, for teknologien mot større grad av autonomi i skip utvikles raskt. Sammen med innovative rederier vil vi fortsette arbeidet. Vi må også jobbe sammen med havnevesen og transportnæringen i bred forstand fremover – det er mer enn selve skipet som blir påvirket, uttaler Skaro.

Etter initiativ fra blant annet Sjøfartsdirektoratet, har også Norge gått i bresjen for at FNs sjøfartsorganisasjon IMO skal sette spørsmålet om autonome skip på dagsorden internasjonalt.

Saken fortsetter under bildet. 

Uker med sjøprøver

Kontrollsenteret for fjernstyre Switzer Hermod har vært plassert på rederikontoret til Svitzer.

Fartøyet har totalt vært gjennom flere uker med sjøprøver der slepebåten har vært fjernstyrt fra land. Systemene har hatt flere tusen timer testing av blant annet navigasjon, «situational awareness», fjernstyring og kommunikasjon mellom kontrollsenteret og slepebåten.

Hos Rolls-Royce har medarbeidere i Norge og Finland jobbet sammen med slepebåtrederiet i arbeidet med å realisere et fjernstyrt kommersielt fartøy.

– Rolls-Royce har alltid jobbet for å gi skip den best mulige teknologien, og det fortsetter vi med i den digitale tidsalderen, sier Asbjørn Skaro.

Selvgående satsing

Det pågår ulike initiativ med autonome skip. I fjor høst ble det kjent at Trondheimsfjorden skal bli testområde for autonome skip.

I mai kom nyheten at Yara og Kongsberg Gruppen vil bygge et selvkjørende containerskip som skal frakte produkter fra Yaras fabrikk i Porsgrunn.

Driftsstart for det elektriske, selvkjørende containerskipet er planlagt til andre halvdel av 2018.