Det bygges for fullt innerst i Bottenviken mellom Sverige og Finland. Et stort prosjekt er på gang. Et prosjekt som vil få ringvirkninger for LNG-markedet i flere nordiske land.

– Vi er i gang med å bygge ny terminal i Tornio. Dette prosjektet betyr mye for LNG-tilgjengelighet for stål- og prosessindustrien i Nord-Finland og Nord-Sverige, sier avtroppende administrerende direktør i SkanGas, Tor Morten Osmundsen.

Store investeringer og positiv drift

Nylig ble det klart at 2016 ble Skangas’ første år med positivt driftsresultat siden oppstarten i 2007, etter ni år med røde tall i regnskapet.

Fakta

Skangas

  • Grunnlagt i 2007
  • Eies av finske Gasum (51 %) og norske Lyse (49 %)
  • Eier LNG-anlegget i Risavika som har en årlig produksjonskapasitet på 300.000 tonn flytende naturgass
  • Har også LNG-terminaler i Fredrikstad, Lysekil i Sverige og Pori i Finland

Samtidig opplyste Osmundsen overfor Sysla at selskapet ikke har noen planer om å hvile på laurbærene av den grunn.

I juni leveres deres nye bunkringskip, Coralius, i samarbeid med det nederlandske shippingselskapet Antony Veder og svenske Sirius Shipping. Det skjer bare et drøyt år etter at selskapet kjøpte opp LNG-anlegget i Risavika i Stavanger.

Men allerede neste år skal Skangas’ fjerde terminal, med en prislapp på 100 millioner euro og lagringskapasitet på 50.000 kubikkmeter, åpnes i Finland. I likhet med Coralius er også den et samarbeidsprosjekt.

– Dette er en joint venture sammen med to stålprodusenter og et energiselskap, og blir et av våre høydepunkt i 2018. Terminalen vil åpnes i løpet av sommeren neste år, forteller Osmundsen.

Økende gjennomstrømning

Skangas kjenner selskapene i samarbeidet godt fra tidligere, men som kunder. Det er første gang de nå jobber sammen i et joint venture.

I 2016 åpnet selskapet en lignende terminal i Pori, vest i Finland, i egen regi. Der leverer de LNG gjennom rør, tankbiler og direkte bunkring av skip. Hvorvidt det vil komme flere terminaler med LNG-selskapets logo på de kommende årene, vil ikke Osmundsen avsløre på nåværende tidspunkt.

– Fokus fremover blir å få i gang sikker drift av de nye terminalene, samt å øke gjennomstrømningen, sier den administrerende direktøren.