Ordren er den største enkeltkontrakten Aukra Maritime har inngått siden oppstarten i 1998,

Totalt skal 11 kraner om bord i milliardfartøyet som Aker Bimarine bygger hos Vard Brattvaag.

– Vi overdriver ikke når vi sier at vi er svært glade for å få muligheten til å levere vår teknologi til dette prestisjeprosjektet. Vi ser på avtalen som en anerkjennelse av våre løsninger og kompetanse, sier daglig leder Per Arne Rindarøy i Aukra Maritime i en pressemelding.

Full drift fra 2019

Det nye krillfartøyet er 130 meter langt. Båten skal overleveres fra verftet i slutten av 2018, og er forventet å være i full drift i Antarktis i 2019.

Leveransen fra Aukra Maritime består i hovedsak av fire dekkskraner som skal benyttes på fartøyets øvre dekk, samt fem mono-railkraner og to gantrykraner (skinnegående takmnonterte kraner) for innebygde dekk.

Gantrykranene leveres med innebygde antikollisjonssystemer.

Skreddersøm

Akers fartøy har kontinuerlig drift på ti sammenhengende måneder uten å være i land.

– Vi har jobbet lenge med å få til en skreddersydd pakke som passer til Aker Biomarines spesielle behov. Løsningene er utviklet i et tett samarbeid med mannskap fra Aker BioMarine og ingeniører fra Vard-gruppen, sier Rindarøy.