Olympic Canyon omdøpes til Olympic Commander. Foto: Gerhard Flaaten

Siem Pilot er ferdig i Middelhavet. Dette skipet tar over.

Etter halvannet år i opplag får skipet tilbake sitt gamle navn og skaffer jobb til 32 sjøfolk. – Det er en meningsfull oppgave som venter oss, sier Stig Remøy.

Fredag undertegnet Justis- og beredskapsdepartementet ny kontrakt på innleie av fartøy for å bistå i forbindelse med migrasjonskrisen i Middelhavet.

Fosnavåg-rederiet Olympic vant anbudet, med konstruksjonsskipet Olympic Commander.

– Vi er veldig glade for kontrakten, sier Stig Remøy, sjef og eier i Fosnavåg-rederiet Olympic Shipping.

Det 93 meter lange fartøyet fra 2006, som drives av datterselskapet Olympic Nor AS, skal overta for Siem Pilot når kontrakten på dette fartøyet løper ut i mai.

– Ønsker dem lykke til

Siem Pilot har vært leid inn siden sommeren 2015 og hatt et mannskap fra rederiet, Forsvaret og politiet.

Les alle sakene våre om Siem Pilot her

Skipet har sammen med den norske redningsskøyten Peter Henry von Koss reddet over 60.000 flyktninger og migranter i Middelhavet Justis- og beredskapsdepartementet.

Slik gikk det med Siem Pilot i fjor

Stavanger-rederiet O. H. Meling eier 49 prosent av selskapet Siem Meling Offshore DA, gjennom selskapet Meling Supply AS.

Den andre eieren er Siem Offshore Rederi AS, med 51 prosent.

Siem Meling Offshore eier to skip – Siem Pilot (2010) og Siddis Mariner (2011), som begge driftes og bemannes av O. H. Meling.

Til sammen hadde selskapet 92 millioner kroner i inntekter på de to skipene i fjor, ifølge Olav Meling omtrent likt fordelt på de to.

Mannskapskostnadene var 32 millioner og driftskostnadene 43 millioner, hvilket gir et resultat før ned- og avskrivinger (EBITDA) på 17 millioner kroner.

– Det ble litt til overs til å betale renter og avdrag, sier administrerende direktør Olav Meling.

Siem Pilot ble skrevet ned med 34 millioner kroner i fjor, mens Siddis Mariner fikk den bokførte verdien nedjustert med med 35 millioner.

I tillegg er skipsverdiene redusert med totalt 27 millioner i fjor, gjennom ordinære avskrivinger.

Med finansutgifter på 14 millioner, ender altså årsresultatet på minus 93 millioner før skatt, mot minus 76 millioner i 2016.

Nå skal skipet videre på en annen kontrakt, og det ble ikke bydd inn i anbudsrunden som nå er avgjort.

Saken fortsetter under bildet

Siem Pilot. Klikk for å lese sakene våre om skipet. Foto: Scanpix

– Det har vært en veldig spennende jobb for mannskapet og oss å være involvert i. Alt arbeide er meningsfylt, men har var vi så direkte involvert i menneskers skjebne og fikk vi være med å gjøre en forskjell. Det har vært veldig spesielt, sier Olav Meling.

Sjefen for Stavanger-rederiet O. H. Meling, som eier Siem Pilot sammen med Siem Offshore, sier det er to flotte år de legger bak seg.

– Vi skulle gjerne vært med videre, men sånn ble det ikke. Vi ønsker dem som fikk jobben lykke til, sier Meling.

Halvannet år i opplag

 Ifølge Stig Remøy skal Olympic Commander straks til et norsk verft for å gjennomføre noen modifikasjoner, før oppdraget som starter i mai.

Skipet som tidligere het Olympic Commander driftes av DOF og gjennomfører nå en ombygging hos Westcon i Florø. Foto: Gerhard Flaaten

Det må også gjennom en liten klassing før det er klart til dyst.

Olympic Commander har ligget i opplag utenfor Ålesund i halvannet år, siden hun kom av en treårskontrakt med Canyon Offshore i India i 2015.

Skipet har samme navn som det nyere konstruksjonsskipet som ble overtatt av Nordea fra Olympic tidligere i år.

Det skipet heter nå Skandi Darwin, og driftes av DOF.

– Det skipet vi har fått kontrakt på nå het Olympic Commander da hun ble levert for ti år siden. Så ble hun døpt om til Olympic Canyon mens hun var på kontrakt i India, og nå har vi døpt henne om til Commander igjen, sier Remøy.

Åtte måneder

Skipet er bygget for avanserte undervannsoperasjoner, til forskjell fra Siem Pilot, som er et forsyningsskip.

– Er det nødvendig med et så avansert skip til disse oppgavene?

– Det har blant annet lugarplass til 80 personer, og en del andre fasciliteter, sier Remøy.

Kontrakten har en varighet på åtte måneder, pluss opsjoner.

Remøy vil ikke si noe om ratene.

– Det er konfidensielt. Men vi er fornøyde med kontrakten. Vi begynner å få god kontraktsdekning på subsea-flåten vår nå – dette var ett av de siste som lå i opplag, sier han.

32 nye jobber

Kontrakten innebærer også nye arbeidsplasser.

Skipet er flagget i Norsk Internasjonalt Skipsregister, og kan dermed i teorien bemannes med utenlandsk mannskap, med unntak av kapteinen.

Skipet blir bemannet med 32 stillinger, 2 skift á 16, med norske sjøfolk.

– Det kan innebære noen nyansettelser, sier Remøy, som sier rederiet ser frem til å komme i gang i Middelhavet.

– Det er en meningsfull og ansvarsfull oppgave som venter oss, sier han.