Fakta

PARKER MARITIME

  • Tidligere Bloms oppmåling, grunnlagt i 1954.
  • Har vært lokalisert i Stavanger siden 1972, da i forbindelse med voksende oljeaktivitet
  • Gikk på børs i 1988.
  • I 2004 ble Blom Maritime stiftet.
  • Kjøpt opp av Parker-konsernet i 2007, het da Scan Maritime. Skiftet senere navn til Parker Maritime.
  • Er i dag en del av Parker Hannifin Corp.
  • Cirka 40 ansatte i Stavanger.

Selskapet planlegger å mangedoble virksomheten sin de nærmeste årene. I tillegg til å levere til oljebransjen og den maritime industrien, ser selskapet nå store muligheter innen offshore vind.

– Vi har fullført tre store prosjekter innen vindkraft; ett i Storbritannia og to i Tyskland. Her ser vi mange muligheter for videre ekspandering. Samtidig har vi flere gode kunder innen olje- og skipsindustrien, og dette markedet vil vi utvikle mer, sier sjef for forretningsutvikling i Parker Maritime, Roar Kvame.

Tilfeldigheter ga kontrakter
At de kom inn i havvindmølle-markedet var ren tilfeldighet. Det amerikanske selskapet Fluor trengte oppmålingstjenester, og en ansatt hadde hatt kontakt med Bloms på 80-tallet.

– Han var fornøyd og anbefalte oss. I 2010 fikk vi jobben på vindfarmen Greater Gabbar selv om det var boom i alle markeder. Vi fikk en fot innenfor, og har hatt flere jobber etter det.

Parker Maritime driver med tradisjonell oppmåling offshore, i tillegg til sjøbunnskartlegging og kompass-kalibrering på skip.

– Et av våre kjerneområder er dimensjonskontroll. Det er stort marked for dette i forbindelse med modifikasjoner og nye feltutbygginger. I høst vant vi en stor kontrakt for nettopp dette på John Sverdrup. Vår styrke er at vi kan skreddersy løsninger basert på våre ulike teknologier, samt at vi har egne softwareutviklere internt på huset. Det gir kostnadseffektive løsninger.

Egen «black box»
Selskapet har stor suksess med et egenutviklet system, et såkalt position monotoring system, en type «black box» på shuttletankere. Systemet overvåker skipets bevegelser, og sender ut alarmer om det kommer ut av posisjon. Det overvåker også trykket på slanger, og måler hvor mye olje som går gjennom.

– Data blir lagret, så om det skulle skje en ulykke blir dette ofte brukt i granskning. Statoil har påbud om at alle shuttletankere skal ha et uavhengig system om bord i Nordsjøen, det samme har Petrobras i Brasil. Vi har også vedlikeholdsavtaler på alle disse systemene, sier Kvame.

Stigende kurve
Parker Maritime har avvikende regnskapsår og leverer tall hver sommer. I regnskapsåret som ble avsluttet sommeren 2015, de siste registrerte tallene, gikk selskapets inntekter ned med 37 prosent, fra rundt 71 millioner til cirka 44 millioner. Resultat før skatt ble minus 11,7 millioner kroner.

For regnskapsåret 2015/2016 er underskuddet halvert til fem millioner, mens omsetningen var 36,7 millioner.

– Frem til nå i år har vi gått i pluss, og vi budsjetterer med et nullresultat dette året. Vi er på en stigende kurve. Det skyldes at vi har tatt grep på kostnadsbesparelser, og at vi har gått inn i nye markeder. Olja kommer tilbake, og Parker Maritime skal forbli i oljeindustrien. Fornybare energi er på full fart innover, sier Kvame.

Han har tro på at Parkers egenutviklede systemer vil få innpass på andre typer båter som jobber innen risikofylte operasjoner, som supplybåter.

– Vi har en sterk eier bak oss som omsetter for 13-14 milliarder dollar globalt, og som har over 60.000 ansatte. Jeg er ikke i tvil om at gode tider ligger foran oss.

Hør podcast: Seismikken er det første som rammes når aktiviteten offshore går ned, og det første som kommer tilbake når det snur. Hør seismikk-sjef Irene Waage Basili fortelle om hvor hun tror vi befinner oss nå, i denne ferske episoden av Sysla Shipping.