– Når en mindre kran kan gjøre samme jobben, kan potensielt også et mindre skip benyttes til kranoperasjoner offshore, sier Johnny Aarseth, produktansvarlig for kran hos Rolls-Royce i Ålesund i en pressemelding.

– En mindre og lettere kran er også en fordel for skipets stabilitet når kranen er i drift, og kan gi lavere drivstofforbruk.

Løft på 2500 meters dybde kan ifølge Rolls-Royce nå gjøres av en fibertaukran på 250 tonn der man tidligere ville trengt en 400 tonns kran.

Et fibertau veier så å si ingenting i vann, og dermed hevder leverandøren at lengden tau som spoles ut ikke påvirker løftekapasiteten til kranen.

Spleising om bord

Blir et fibertau skadet kan en ny seksjon flettes inn, og spleisingen kan gjøres om bord.

Fibertauvinsjen under dekk skal håndtere økningen i diameter på tauet som oppstår ved spleising. I tillegg til å spole ut og inn tauet bidrar vinsjen til å kompensere for bevegelser i fartøyet, slik at håndteringen av last under vann går så jevnt som mulig.

Helseovervåke utstyret

I tillegg har leverandøren utviklet et elektronisk kontrollsystem som skal helseovervåke skipsutstyret, og sender dataene til skipets operatør og eier på land, for å gi beskjed når det er tid for inspeksjon og reparasjon.

I styrehuset blir oppvarming, aircondition, touchskjermer, operatørstol for operatøren, og egen stol for co-pilot.