Rolls-Royce har sikret seg kontrakt på fire dieselmotorer som skal om bord i den gigantiske hybridferje til Color Line. Alle motorene vil bli produsert på motorfabrikken i Bergen.

Fergen som skal gå mellom Sandefjord og Strømstad bygges hos Ulstein, etter at verftet landet milliardkontrakten i vinter.

Skipes ut neste år

Det 160 meter lange fartøyet skal stå ferdig innen sommeren 2019, mens de fire motorene skal skipes ut fra motorfabrikken på Hordvikneset i mars 2018.

– Den norske verftsindustrien har i det siste vist seg å være konkurransedyktig i det internasjonale cruise- og fergemarkedet, og vi er glade for å være med på flere av disse spennende prosjektene, sier Kjell Harloff i Rolls-Royce i en pressemelding.

Lovende marked

– Våre motorer fra Bergen er per i dag solgt til ni skip i dette markedssegmentet i løpet av det siste året, det tar vi som et tegn på at vi har rett produkt til rett pris, sier Harloff.

Fergen vil være en plug-in hybrid kombinere diesel og elektrisk kraft.

Skipet vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. Fartøyet med kapasitet på 2000 passasjerer og 500 biler vil i dette området ikke ha luftutslepp av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser.

Batteriene lades via en strømkabel med grønn elektrisitet fra Color Lines egne anlegg på land eller lades om bord ved skipets generatorer.

Flere kontrakter

Rolls-Royce startet måneden med å fylle ordreboka 15 gassmotorer som motorfabrikken skal levere til Torghattens fem nye ferger.