Det sier en lettet Per Sævik, etter at den ordinære generalforsamlingen i Fosnavåg-rederiet Havila Shipping var ferdig tirsdag.

Sævik ledet selv møtet hvor Jostein Sætrenes ble valgt som ny styreleder, og overtar plassen Sævik har hatt gjennom hele selskapets historie.

– Riktig at styret tar ansvar

Det er altså ikke bare alderen som er grunnen til at Sævik nå gir seg.

Siden krisen slo inn i offshore-sektoren høsten 2014 har Sævik vært klar på at offshore-rederne må ta en stor del av skylden for at det nå ligger over 140 offshore-båter i opplag – en knapp fjerdedel av hele den norske flåten innenfor dette segmentet.

– Så kan man si at det er like gale med alle andre, men det er i dette selskapet jeg sitter, og da kan det være riktig at styret tar ansvar for det man har gjort, sier 76-åringen.

Fryktet lenge konkurs

Han har 37 år bak seg i offshore-sektoren. Selv om han fortsatt har styreverv i andre offshore-rederier, er punktum satt i Havila.

Det skjer samme dag som rederiet leverte betydelig svakere tall for første kvartal 2017 enn samme periode i fjor.

At de i det hele tatt skulle eksistere som rederi var imidlertid lenge uvisst: i over ett år balanserte de på konkursens rand, før de i februar i år endelig klarte å lande en avtale med kreditorene som skal holde rederiet flytende til markedet forhåpentligvis kommer tilbake.

– Det er ikke til å legge skjul på at det har vært veldig utfordrende. Vi var ikke sikre på om Havila ville komme ut av det som ett selskap, eller gå konkurs.

– Ikke en god følelse

– Hvordan kjennes det å gi seg som styreleder når selskapet er i en slik tilstand som det er nå?

– Jeg sa noen ord om det her nede under generalforsamlingen: Vi har påført aksjonærer, obligasjonseiere og banker et ikke ubetydelig tap. Det er ikke en god følelse, sier Sævik, som tross en hard restuktureringsrunde har klart å sikre seg at han beholder minst 51 prosent av aksjene i Havila.

Aksjekursen er i dag 17 øre. Men går vi tilbake til nyttårsaften 2008, var den drøye 22 kroner.

–  Du har da gitt aksjonærene og kreditorene ett og annet å rope hurra for opp gjennom også?

Sævik ler, og må si seg enig i det. Lykkes han med sine planer i fergerederiet Fjord1, blir det det sjette selskapet han tar på børs så langt i karrieren.

26 skip

Innenfor offshore har han vært med siden den spede begynnelsen

Etter han kontraherte sin første båt i 1980, tok han Sævik Supply på børs i 1996.

Det ble kjøpt opp av amerikanerne, og Sævik gikk så på børs med Havila Supply i 1999.

Havila Shipping, som er selskapet han forlot styrelederstolen til i dag, ble etablert i 2003 og børsnotert i 2005.

Flåten besto den gang av ti skip, etter at Sævik og eierne av Bourbon Offshore ble enige om å dele virksomheten.

I dag består flåten av 26 skip.

– Må stå opp tidligere

Det har vært mange oppturer og nedturer gjennom 37 år, men Sævik tror markedet vil komme tilbake denne gangen også.

– Det verste var nok i fjor. Men som jeg sier til styret og generalforsamlingen er min filosofi rimelig enkel når det kommer til olje: så lenge vi bruker mer olje i morgen enn i dag, er det en stor overdrivelse når noen forsøker å fremstille det som at vi er ved slutten av oljealderen. Jeg tror ikke det vil skje i løpet av den neste generasjonen.

Les også dette intervjuet med Per Sævik: – Jeg har tatt større sjanser enn jeg liker å tenke på

– Hva har du lært av denne nedturen?

– Det er klassisk at når ting er vanskelige, roper alle på omstilling og skal finne opp nye ting. Min erfaring er at i nedgang må man bite tennene sammen og bli flinkere og bedre enn man var i går. Man må være villige til å stå opp tidligere hver dag.

Unødvendig komplisert

Og som god sunnmøring, er det én ting som gjelder.

– Min hilsen til det nye styret er å bite tennene sammen, og ikke bruke en krone der du kan greie deg med 70 øre.

Bare 1. kvartal i år brukte Havila over 33 millioner kroner på advokater og rådgivere i forbindelse med restruktureringen.

– I fremtiden tror jeg man bør vurdere om det er en dyd av nødvendighet å gjøre slike prosesser som komplisert for oss og andre, sier Sævik.

Sjonglerte Fjord1 og Havila

Samtidig som Sævik setter punktum i Havila, jobber 76-åringen med å få Fjord1 på børs.

Gjennom selskapet Havilafjord kjøpte han seg i fjor opp fra 41 prosent til å bli majoritetseier med 67 prosent av aksjene i fergeselskapet.

– Samtidig som vi sto midt i stormen med Havila, og var usikre på om vi kunne berge selskapet eller om det ville gå over ende, betalte vi cirka 1,4 milliarder kroner for aksjene i Fjord1. Etter sommeren i fjor jobbet vi med å få på plass avtalen med Sogn og Fjordane, som også krevde finansiering. For en enkel mann fra landet kan jeg betro deg at dette var vanskelig, sier Sævik.

Tre milliarder

De siste 26 prosentene kjøpte han fra Sogn og Fjordane fylkeskommune, med opsjon på å kjøpe de resterende 33 prosentene fra fylket.

Det har Sævik nå sagt at han vil gjøre, og fredag skal fylkestinget ha et møte om hvordan salget skal finne sted.

Går transaksjonen i boks, vil altså Sævik ta Fjord1 på børs.

Overfor DN bekreftet Sævik forrige uke at prisnivået for aksjene priser selskapet til like under tre milliarder kroner.

Kommer ikke til å tvinne tomler

– Det så lenge mørkt ut for Havila. Vurderte du på noe tidspunkt å droppe fergesatsingen for å redde offshore-rederiet, og gjøre det litt mindre spennende?

– Vi vurderte Fjord1 til å være en viktig strategisk satsning, sier Sævik, som forteller at han setter stor pris på 10 års fergekontrakter med fylkeskommunene etter krisen i offshore.

76-åringen er ikke bekymret for at han skal belemres med lediggang, selv om han har gitt fra seg sjefsstolen i Havila.

– Jeg har rimelig fulle dager hver dag, og har tenkt å holde på så lenge helsa er god. Jeg blir ikke sittende å tvinne tomler, sier Sævik.

Hør podcast med sønnen Njål Sævik

I denne podcasten fra september i fjor forteller administrerende direktør Njål Sævik i Havila, sønn av Per Sævik, hvordan han har opplevd å måtte si opp gode folk.

Se alle våre podcaster her.