Tidligere i år lanserte Umoe Mandal en helt ny båttype kalt WaveCraft. Eksportkreditt Norge har bidratt med finansiering av den første båten av sitt slag. Siden mars 2015 har den vært stasjonert i Tyskland.

Der har den fraktet personale og utstyr til og fra havvindparken Borkum Riffgrund, 54 kilometer fra kysten, skriver Eksportkreditt Norge på sine nettsider.

Rask og stabil

Luftpute-katamaranen er 26 meter lang og har plass til 12 personer.

Den er basert på SES (Surface Effect Ship), som tidligere er blitt benyttet i marinefartøy.

Denne teknologien gjør at opptil 80 prosent av fartøyets vekt løftes av en luftpute. Båten beveger seg dermed mer stabilt når det er høye bølger.

Are Søreng

Are Søreng (avbildet) i Umoe Mandal mener det er en stor fordel at båten er mer stabil i møte med det røffe været i Nordsjøen.

– Med 50 kilometers reisevei ut til vindparken, er det viktig at mannskapet kan sette i gang arbeidet straks de er fremme. Blir de sjøsyke, vil det føre til forsinkelser, påpeker Søreng, som fortsatt har til gode å høre om noen som har blitt sjøsyke om bord på Umoes stolthet.

Voksende marked

Båttypen kan holde en toppfart på over 40 knop.

Umoe Mandal har nå en ny WaveCraft-båt under bygging og har stor tro på at det er et voksende marked for denne typen fartøy.

Les også: Sjøsyke er ikke bare ubehagelig – det koster penger også.

– Slik prognosene er i dag, vil markedet for offshore vind ha en forventet årlig vekst på 12,4 % med planlagte utbygginger frem mot 2024. Mange av vindkraftfeltene ligger langt fra land med større krav til hurtige fartøy, sier Søreng.

Skipsfinansiering

Eksportkreditt Norge har bidratt med finansiering på bakgrunn av at båten går i utenriksfart.

– Eksportkreditt Norge er stolte over at vi kan tilby konkurransedyktig eksportfinansiering til denne nyskapende båten. Transaksjonen er garantert gjennom GIEK (70 %) og DNB (30 %), sier Olav Tore Breilid i Eksportkreditt Norge.