Tallene fra maritim bransjeforening til Norsk Industri viser at ordrereserven på norske verft ikke har vært så lav på lenge.

– For at vi i hele tatt skal komme på nivå med 2010, må vi ha inn ordrer resten av året på 5,7 milliarder kroner, sier Lars Gørvell-Dahll til Maritime.no.

– Det er det nok mange som tviler på, utdyper bransjesjefen.

I oversikten over ordrereserven på skip over 40 meter, viser oppdaterte tall at det kun gjenstår 26,68 milliarder kroner.

– Det er et ganske stort fall fra ordremengden ved nyttår som var 34,1 milliarder kroner.

Totalt gjenstår det 55 skip over 40 meter til levering de 2,5 neste årene.

Lyspunkt

– Det er som kjent ordreinngangen på bygging av offshore-skip som har sviktet. Lyspunkt er at norske verft har fått gode ordre på brønnbåter, fiskefartøy og ferger, sier Gørvell-Dahll.

 Les også: – Idiotisk å ikke satse på tiltak som virker

Selv om leveringene fortsatt domineres av offshore supply-skip i bransjeforeningens oversikt, er ordrelisten av ulike fartøystyper mer variert enn på lenge.

Av de 17 ordrene norske verft har fått i 2015, er det blant annet åtte brønnbåter.

– Disse blir stadig større og mer avanserte.

Mange av brønnbåtene nærmer seg nå 100 meter lengde, og har ifølge Gørvell-Dahll både LNG-drift og miljøvennlige løsninger.

Henter fiskefartøy tilbake

– Vi er spesielt glade for ordrene på bygging av større fiskebåter, noe som mange av oss har trodd var gått til utlandet for godt, til Tyrkia og Danmark. I tillegg så bygges det fartøy for vind-farmer, yachter og andre spesialfartøy.

Gørvell-Dahll mener dette viser til fulle at selv om offshore-markedet har sviktet så er de norske verftene internasjonalt konkurransedyktige.

– Det lover godt den dagen oljeprisen stiger og offshoreskip skal bestilles.

Ordrebehov hos de store

I statistikken fra Norsk Industri har bransjeforeningen satt en nedre grense på fartøy over 40 meter, for å kunne sammenligne tallene med rapporteringen fra utenlandske verft.

– Vi har flere gode verft i Norge som gjør det veldig godt på bygging av mindre spesialskip. Som Larsnes Mek Verksted, Fitjar Mek Verksted og Grovfjord Mek Verksted, som alle nylig har kunngjort rekordstore ordrereserver. Her bygges det hovedsakelig mindre fiske- og brønnbåter, gjerne rundt 15 meter.

Les også: Oppdrett sikrer aktivitet

– Men, de store verftene trenger ordre. Det er sikkert!

(Klikk på grafen for å få større bilde)

Maritim bransjeforening i Norsk Industris

Ordreutvikling ved norske verft 2000-2015. Kilde: Maritim bransjeforening / Norsk Industri