Odfjell får levert en serie på fire kjemikalietankere med lastetanker i rustfritt stål fra de to kineske verftene China Shipbuilding Trading og Hudong-Zhonghua Shipbuilding.

Stykkpris på halv milliard kroner

For de fire skipene må bergensrederiet punge ut med en stykkpris på 60 millioner dollar. I tillegg har Odfjell opsjon på opptil fire skip til.

Fakta

Odfjell SE

  • Kjemikalietankrederi med hovedkontor i Bergen
  • Leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast.
  • Odfjell har en flåte på rundt 76 skip som opereres både globalt og regionalt, og er verdens største sammen med rederiet Stolt-Nielsen i sitt segment.
  • Tankterminal-divisjonen omfatter 11 tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 14 tankterminaler
  • Konsernet har ca. 3 000 ansatte og hadde en omsetning på ca. 929 millioner dollar i 2015.

– Vi er veldig glad for avtalen vi nå har signert, som er et viktig fremskritt for vårt behov for flåtefornyelse. Skipene vil bli de mest kostnadseffektive kjemikalietankere med lastetanker i rustfritt stål som er bygget, de er designet med hensyn til miljøeffektivitet og
vil være en god investering for våre aksjonærer, uttaler Odfjells konsernsjef Kristian Mørch i en børsmelding.

Verdens største

Skipene på 49,000 dødvektton har en lastekapasitet på 54,600 kubikkmeter. Det blir ifølge Odfjell verdens største kjemikalietankere med lastetanker i rustfritt stål, som sprenger dagens grense på 40.000 dødvekttonn.

Det første skal etter planen leveres juni 2019, og deretter kommer det nytt skip hver tredje måned.

Ga opp gass

Odfjell ga opp sin satsing på gasskip, og kansellerte nybyggene i dette segmentet. Det ga rederiet de finansielle musklene til å satse på nye kjemikalietankere.

Det siste halvannet året har rederiet fokusert på å spare penger.

Nedbemanning, utflytting av funksjoner, salg av ulønnsomme fartøy og redusering av flåtens bunkerskostnader har gitt resultat. Til sammen har Odfjell spart over 100 millioner dollar i året på over 400 små og store ulike tiltak.

I høst uttalte finansdirektør Terje Iversen at fokuset fremover blir å tjene penger.

– Nå vil vi se på hva vi kan gjøre for å vokse, og utnytte både flåten og organisasjonen bedre.