Det blir høytidelig dåp etter påske, men allerede nå i påsken ble Redningsselskapets siste anskaffelse tatt i bruk, skriver Bergens Tidende. Skipper Torjus Sundsdal roser den nye båten opp i skyene.

– Den er en fryd å manøvrere. Du nærmest flyr over vannet. Og hør så stille den går! Det er virkelig merkbart når du kjører rundt i opp til tolv timer i strekk, forteller han og forklarer at skøyta er skreddersydd for trange farvann. Så er da også forventningene til RS 163 høye.

– Vi kommer oss raskere ut og vil rekke over flere redningsoppdrag. Denne skøyta vil redde mange liv, sier Sundsdal.

– Vi etter enormt stor pris på denne gaven, som i hovedsak kommer fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen. Dette er den andre redningsskøyten de sponser.

2000 hestekrefter

Sundsdal og mannskapet, bestående av styrmann Richard Bjørklund og maskinsjef Steffen Refer Nonbo, har for få dager siden hentet båten fra konstruksjonshallen i Sverige.

Den nye redningsskøyten RS 163

  • Lengde: 17 meter.
  • Bredde: 4,6 meter.
  • Toppfart: 42 knop.
  • Rekkevidde: 400 NM.
  • Motorisering: 2 x 1000 HK Scania D16.
  • Fremdrift: Rolls-Royce vannjet.
  • Slepekapasitet: 5,5 tonn bollard pull.
  • Byggested: Swede Ship Marine AB.
  • Mannskap: 3.
– Det gir en god følelse å få være den første som benytter skøyten, sier Sundsdal.

Med 2000 hestekrefter, vannjetdrevet motor og en toppfart på 42 knop (tilsvarende 78 km/t), er ikke det vanskelig å skjønne.

I tillegg er den utrustet med vannkanoner, infrarødt og fult bevegelig kamera med 360 ganger zoomfunksjon, og det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Det siste tilskuddet til sjøsikkerheten i Hordaland blir stasjonert på Florvåg på Askøy, og vil dekke området fra Florø i nord til Haugesund i sør.

Les hele saken og se flere bilder hos Bergens Tidende (abo)

– Alle på båten er uvurderlige. Det er noe av det flotte med denne jobben. Arbeidet er ekstremt variert og utfordrende, og vi er nødt til å bli godt kjent for å jobbe effektivt sammen, sier maskinsjef Steffen Refer Nonbo (i midten). Styrmann Richard Bjørklund (t.v.) og skipper Torjus Sundsdal (t.h.)