Det viser data fra Clarkson i følge en markedsrapport fra DNB Markets.

Det betyr at april ble nok en ny måned hvor det er flere kanselleringer enn nye ordre på tørrlastskip.

Ifølge Clarksons ble det i løpet av forrige måned plusset på 0,33 millioner dødvekttonn på ordreboken for tørrlastskip, mens 1.08 millioner dwt ble avbestilt.

Bulkrederiene, som frakter tørre råvarer som kull, jernmalm og korn, har hatt noen tøffe år og ifjor ble prisen for å frakte gods rekordlav.

Lavere etterspørsel på verdensmarkedet, spesielt fra Kina, reduserte behovet for slik transport og sendte fraktratene i kjelleren. I høst begynte det å gå litt opp. 

Grafe: DNB Markets

Redusert vekst

Med mer kanselleringer enn bestillinger, ble endringen i ordreboken negativ med 0,75 millioner dødvekttonn.

De nye bestillingene på tilsammen 1,3 millioner dødvekttonn i løpet av årets fire første måneder gir historisk lavt estimat for året på 4 millioner dødvekktonn. Det under halvparten av bunnivået på 9 millioner dødvekttonn i 2001.

 

Flåtestørrelse

Den store forskjellern er at i begynnelsen av 2001 var flåten på 274 millioner dødvekttonn, mens den har nå vokst til over 800 millioner dwt. Det er nesten tre ganger så stor flåte, som betyr at nye bestillinger på 4 millioner kun utgjør 0.5 prosent av flåten. For 16 år siden var ordrene 3,3 prosent av flåten.

I mars ble det kjent at Golden Ocean vil utvide med seksten nye tørrbulkskip. Rederiet vil tilsammen bruke rundt 3,5 milliarder kroner på kjøp av skip. Når skipene seiler inn det John Fredriksen-dominerte selskapet har det ingen innvirkning på den globale flåtestørrelsen, fordi rederiet kjøper brukt av Quintana Shiping.