Nesten to år etter at Maersk Line fikk sitt siste helt nye skip inn i flåten, ankom danskenes nye gigant Madrid Maersk den kinesiske havnen Tianjin forrige uke.

Det var jomfruturens første anløp for det 20,568 TEU store containerskipet, som kan frakte 2000 flere containere enn forrige generasjon i Triple E-serien.

Med sine 399 meter tilsvarer det nesten 4 fotballbaner i lengden.

Første søsterskip

Madrid Maersk er første fartøy i en serie på elleve søsterskip, etter at det danske rederiet signerte en byggekontrakt med Daewoo-verftet på 1,8 milliarder dollar i nye containergiganter i juni 2015.

Kontrakten med de koreanske skipsbyggerne var på andregenerasjons Triple-E containerfartøy. De nye skipene blir rederiets største, og skal erstatte mindre fartøy.

Oversikt over Maersks ordrebok:

Bestillingen var en av tre ordre danskenes la inn det året, inkludert bestillingen av 7 feeder-fartøy på 3600 TEU og ni skip med en kapasitet på 14.000 TEU hver.

27 skip på halvannet år

Totalt får Maersk Line inn 27 skip i flåten det neste halvannet året, og spanderer tilsammen skal 15 milliarder dollar – 120 milliarder norske kroner – i både nybygg, samt modifisere og oppgradere eldre skip.

– Vår strategi er å vokse i takt med våre hovedkonkurrenter, og vi gjør det gjennom en kombinasjon av å kjøpe nye og brukte skip, samt leie inn fartøy, uttaler rederiets driftsdirektør Søren Toft i en pressemelding.

– Disse nye fartøyene vil bidra til å modernisere flåten vår, øke vår driftseffektivitetet betraktelig og hjelpe oss å nå våre vekstambisjoner, uavhengig av kortsiktig økonomiske sykluser.

Gigantisk

Frem til slutten av 2018 vil det gå slag i slag med overlevering av nye fartøy som skal erstatte eldre og mindre effektiv tonnasje.

I ordreboken gjenstår nå ti andregenerasjons Triple-E vessels, ni 15,226 TEU og syv 3,596 TEU container vessels. Bestillingene tilsvarer 11 prosent av Maersk nåværende flåte.

Andregenerasjonskipet Madrid Maersk blir et av de største containerskipene i verden.

I 2015 ble MSC Oscar verdens største containerskip med en kapasitet på 19.224 TEU. Fartøyet overtok ledelsen foran kinesiske CSCL Globe på 19.100 TEU og Maersks førstegenerasjon av Triple E-serie på 18.270 TEU.