Utropsprisen er 50.000 kroner, men det er fortsatt 15 dager igjen på nettauksjonen til å by på los 104.

– Enorm interesse

I oktober i fjor ble losbåten Los 109 lagt ut på auksjon.

Utropsprisen var 100.000 kroner, men salgssummen endte på over 900.000 kroner. I budkrig med opptil flere endte båten hos en ukjent kjøper.

Kystverket opplevde en enorm interesse. Det samme kunne nettauksjonstjenesten Retrade bekrefte.

Kan andre ha interesse av saken? Klikk her for å dele den på Facebook!

Utbedringer

I likhet med båten som ble solgt i høst, har også det nye auksjonsobjektet vært en arbeidshest på en av landets travleste losstasjoner.

Båten ble levert fra Lindstøl båtbyggeri i 1993, og var fra levering og frem til 1999 hovedfartøy på Karmøy Losstasjon. Deretter gikk den over i reservestatus, før båten kom til Sokndal Losstasjon i 2014.

Sommeren 2015 ble båten satt på land og tatt ut av operativ tjeneste.

Noe jobb og oppgradering må en ny kjøper dermed regne med å legge i farkosten.

I følge Kystverket er det periodiske elektriske feil på styresystemer for fremdrift og regulering. Utbedringer av tæringsskader har blitt delvis utført, men ny eier må påregne videre utbedringer før sjøsetting.

Bygger nytt for Kystverket

Frem til i sommer hadde Kystverket selv ansvar for losbåtene og losbåtførere. I 2015 vant det private rederiet Buksér og Berging anbudet på tilbringertjenesten, og overtok i fjor sommer driften av både båtene og mannskap.

– Da Los 109 og LOS 104 ble tatt på land i mars, ble de ikke sertifisert av Sjøfartsdirektoratet fordi det var tæringsskader på skroget. Det krever reparasjon for å bruke de som losbåt, og Bukser og Bergning hadde nok med båtene som skulle i drift, sa overingeniør Bjørn Lidal i Kystverket til Sysla Maritime i høst.

Buksér og Berging har også måtte bygge nytt materiell til kontrakten, utenom båtene de overtok.

I fornyelsen av flåten sikret Maritime Partner seg avtalen på rundt 100 millioner kroner for bygging av inntil ti nye fartøy.

Oslo-rederiet bestilte i tillegg losbåter i Finland, fordi det var nødvendig å få to standardbåter raskt på plass.