Flotellet Edda Fides blir midlertidig cruiseskip. Foto: Edda Accommodation.

Nå kan du dra på cruise til oljeplattformer

Østensjø Rederi leter etter nye markeder i oljenedturen. I sommer tar de turister med på plattform-spotting i Nordsjøen og Norskehavet.

Det er gjennom datterselskapet Edda Accommodation at Haugesund-rederiet til milliardæren Johannes Østensjø nå åpner for en svært utradisjonell utnyttelse av hotellskipet – eller flotellet – Edda Fides.

Fakta

Edda Fides 

  • Flotellet, levert i 2011, har 600 senger og 333 lugarer. Benyttes vanligvis til overnatting for offshorearbeidere på prosjektoppdrag verden rundt.
  • Skipet har blant annet operert i Middelhavet, og utenfor Singapore og Sør-Afrika. De siste to årene har det hatt oppdrag i  Mexicogulfen.
  • Kjernevirksomheten skal fortsatt være olje- og gass, men rederiet håper det også finnes et alternativt marked innen turisme.

– Tanken bak konseptet som vi har kalt Edda Adventures, er å bruke fasilitetene vi har i Edda Fides til å åpne oljenæringen for et bredere publikum – i perioder hvor skipet er tilgjengelig, sier administrerende direktør Johan Rokstad i Edda Accommodation.

Del denne saken med dine venner på Facebook her!

To turer i juli

I8. juli legger Edda Fides ut på sin første tur som passasjerskip med riggspotting som tema. Turen går fra Haugesund, via Stavanger og deretter ut i Nordsjøen før det ender i Molde fire dager seinere.

På turen får gjestene oppleve nykommeren Edvard Grieg, gigantfeltet Johan Sverdrup som er under utvikling, samt Balder, Oseberg, Troll A, Troll C og Gjøa A.

Neste tur går fra Molde samme kveld og har Norskehavet med Draugen, Kristin, Åsgard, Heidrun, Skarv og Norne på reiseruten. Denne tredagers-seilasen ender i Svolvær.

På cruiset blir det med foredragsholdere som skal dra gjestene gjennom norsk sjøfarts- og offshorehistorie.

– Vi legger opp til en unik kunnskapsopplevelse og en reise hvor passasjerene skal få følelsen av hva det krever – og har krevd historisk å være offshorearbeider. Skipet er et av verdens mest sofistikerte offshorefartøy, og vi gleder oss til å åpne det for publikum, sier Johan Rokstad.

Har ikke testet markedet

Han sier at rederiet lenge har sett på muligheten for å utnytte potensialet til Edda Fides når skipet er ledig mellom større offshoreoppdrag.

– Hvordan tror du responsen blir?

– Vi er spente. Noen systematisk markedsundersøkelse har vi ikke gjort, men vi både tror og håper at interessen er der. Svært mange nordmenn har et nært forhold til det som skjer på sokkelen, men bare de færreste har opplevd installasjonene der ute på nært hold. Disse to første turene vil være med på å avgjøre om dette er noe vi skal utvikle videre på mer permanent basis.

USA-tur?

johannes-ostensjo-farge2-288x180

Johan Rokstad.

Rokstad sier at han i første omgang ser for seg et norsk marked. Seinere kan det bli aktuelt å åpne skipet for passasjerer på turer mellom for eksempel Europa og USA, ifølge rederiet.

Skipet seiler ofte lange distanser med mye ledig kapasitet siden prosjektarbeiderne vanligvis flys til destinasjonene. Edda Fides har eget helikopterdekk.

Passasjerene på cruiset får ikke gå om bord på oljeinstallasjonene, men rederiet tar sikte på å legge seg så tett opptil dem som mulig ut fra gjeldende sikkerhetssoner.

– Vi kjenner farvannene og sikkerhetssonene godt, så dette vil ikke by på noen problemer, sier Johan Rokstad.

Ønsker å gi mannskapet oppdrag

Maks-kapasiteten på cruiseturene er satt til 500 passasjerer som kan velge mellom vanlige lugarer og suiter. Rokstad sier at rederiet har ikke ambisjoner om å tjene masse penger på passasjertrafikk. Selv med et høyt belegg tror han på inntekter godt under ratene for tradisjonelle offshoreoppdrag.

– Dette handler mest om å få det til å gå i null, og gi mannskapet et tilbud i perioder med få oppdrag. De ansatte er viktige for oss, og vi vil gjerne beholde kompetansen også i nedgangstider, sier Rokstad.

Nylig skrev Maritime.no at samme skip skal være flotell når den kommende Hollywood-storfilmen «Downsizing» med superstjernen Matt Damon i hovedrollen, skal spilles inn i Trollfjorden i Nord-Norge. Dette oppdraget starter når oljecruiset er avsluttet i Svolvær.

Her kan du høre Rokstad fortelle hvordan Østensjø kom seg gjennom offshore-krisen på midten av 1980-tallet (klikk her for å høre senere):

Er dette av interesse for andre? Del saken her: