Etter noen dramatiske uker i fjor sommer mistet gründer og storeier Åge Remøy kontrollen med offshore-rederiet han grunnla for 20 år siden.

Før jul var fusjonen med Solstad formelt på plass, og med det overtok Solstad en flåte på 18 skip med en bokført verdi på 3,5 milliarder.

Klikk for å lese saken

Klikk for å lese saken

Med i handelen fikk de også knappe 800.000 kroner i kontanter, og en gjeld på drøye 4 milliarder kroner.

Første jobbene innkassert

Tre av de gamle REM-skipene har fått nye kontrakter etter fusjonen, og har allerede skiftet farge fra blå til oransje og fått nytt navn på skutesiden:

I januar fikk den første Rem-båten ny kontrakt etter fusjonen. Rem Installer er malt om og omdøpt til Normand Jarl, for å gå inn på kontrakt med Dong Energy Wind Power.

Solstad Offshore inngikk i februar en kontrakt med Allseas for leie av konstruksjonsskipet Normand Poseidon, som er døpt om fra Rem Poseidon.

Dette skal skipene hete

I den siste kvartalsrapporten avslører Solstad hvordan de vil døpe om resten av REM-flåten:

  • Rem Installer -> Normand Jarl
  • Rem Pioneer -> Normand Jarstein
  • Rem Ocean -> Normand Ocean
  • Rem Poseidon -> Normand Poseidon
  • Rem Vision -> Normand Tonjer
  • Rem Gambler -> Normand Drott
  • Rem Fortress -> Normand Falnes
  • Rem Fortune -> Normand Fortune
  • Rem Leader -> Normand Leader
  • Rem Commander -> Normand Naley
  • Rem Provider -> Normand Provider
  • Rem Server -> Normand Server
  • Rem Mermaid -> Normand Sira
  • Rem Arctic -> Normand Skude
  • Rem Supplier -> Normand Supplier
  • Rem Supporter -> Normand Supporter

Den dramatiske historien om REM: Hør podcast

Dette er ett av de siste intervjuene med Rem-sjef Ola Beinnes Fosse, før han overga roret i Fosnavåg-rederiet til konkurrenten Solstad.

Fosse tar deg med på innsiden av prosessen, og forteller hvordan ledelsen i Rem opplevde de dramatiske ukene i fjor sommer, som endte med at Rem-skipene nå døpes om med Solstad-navn.

Du får også høre hvorfor GC Rieber Shipping-sjef Irene Waage Basili har holdt seg unna obligasjonsgjeld, og DOF-sjef Mons Aase forteller hvorfor han føler seg sikker på at vi vil få flere runder med restruktureringer i offshore-rederiene.