-Dette er veldig stor pelagisk tråler, selv om det selvsagt finnes større, sier Simeks salgssjef Gunnar Nordbø.

Torsdag ble champagneflasken knust på første forsøk, da den 75 meter lange kombinerte snurper- og trålefartøyet Antares ble døpt på verftet i Flekkefjord i Vest-Agder.

– Det var en skikkelig artig dåpsfest. 104 store og små fløy inn fra Shetland. Tråleren har 7-8 eiere, og skipperen hadde med seg alle 17 barnebarna til dåpen.

Andre levering

Fiskebåt-kontrakten Simek sikret seg i fjor, hadde en verdi på 250-300 millioner kroner og har gitt tilnærmet full sysselsetting frem til nå.

Tirsdag skal tråleren overleveres. Det er andre gangen Simek leverer et fartøy til det shetlandske rederiet.

– Vi bygde også for dem i 1978. Det er de samme folkene, bare litt eldre, forteller Nordbø.

Tilbake til fisk

Etter nedgangen i offshore har verftet på Sørlandet etter mange års satsing på oljen vendt tilbake til fisk. Tråleren Antares er det første fiskefartøyet på åtte år, og designet av norske Skipsteknisk.

I høst skaffet verftet seg sin største kontrakt noensinne. Det er også innen fisk, og tegnet av samme skipsdesignerne.

Nå starter snart jobben med en ny fisketråler for et rederi på New Zealand. I tillegg har verftet en linebåt i ordreboken.

– Nå holder vi på med tegningene til tråleren, og begynner med aluminiumsarbeidet etter nyttår.

Trøkk fra sommeren

Linebåten skal være ferdig i desember 2017, mens byggingen av hekktråleren til 400 millioner kroner sikrer verftsjobbene frem til våren 2018.

Simek har valgt å gå fra skrogbygging i utlandet tilbake til blokker, og mener det er kvalitetsmessig bedre å sy skipet sammen selv.

– Frem til seksjonene kommer fra Polen til sommeren, klarer vi ikke å holde alle sysselsatte. Det blir full trøkk fra juli, men vi vil ha litt permitteringer før det. Det er likevel mye enklere for folk å gå permittert når de har jobb å se frem til, sier Nordbø.