Denne uken startet FPSO-en (floating, production, storage and offloading) Western Isles, som er designet av norske Sevan Marine, den lange reisen fra Kina til Nordsjøen.

Western Isles, bygget av Cosco Shipyard, ble lastet på Xin Guang Hua, Kinas største og verdens nest største halvt nedsenkbare fartøy. Den er ventet å ankomme oljefeltet i Nordsjøen i juni.

Det har tatt Cosco Shipyard fire år å bygge installasjonen for Dana Petroleum, skriver Daily Mail.

Western Isles skal driftes i to tiår.

Den første oljen er planlagt i november, men denne datoen er ikke bekreftet, skriver Dailymail.

Det Dana Petroleum-opererte Western Isles-prosjektet ska utvikle to oljefelt kalt Harris og Barra i Nordsjøen, 160 kilometer øst for Shetland og 12 kilometer vest for Tern-feltet.

Det innebærer en undervannsutbygging med minst fem produksjonsbrønner og fire vanninjeksjonsbrønner knyttet opp til FPSO-en.