Utropsprisen var 50.000 kroner, men et par timer før nettauksjonen stengte lot kjøperne fortsatt vente på seg.

Først minutter før opprinnelig frist utløp, tikket de første budene inn på Kystverkets tidligere arbeidshest.

– De fleste sitter på gjerde til det bare er minutter igjen, sier overingeniør Bjørn Lidal i Kystverket.

Han har vært Kystverkets ansvarlig for salget.

– Vi er fornøyd med salget, det landet omtrent som vi hadde estimert. Det er også et godt kjøp.

Forlenget

Auksjonen ble forlenget flere ganger, og først da begynte prisene å hoppe oppover. Nesten 50 minutter etter opprinnelig budsfrist falt hammeren.

Denne gangen stakk kjøperen av med den 55 fot store aluminiumsbygde losbåten til 353.000 kroner.

I oktober ble losbåt 109 lagt ut på auksjon med samme pris. Da presset budkrig salgssummen over 900.000 kroner, og det var en enorm interesse for den velbrukte båten.

– Det har vært mindre henvendelser på LOS 104, og det kan være flere grunner til det. Markedet begynner gjerne å bli mettet på eldre losbåter, sier Lidal.

I likhet med båten som ble solgt i høst, har også det nye auksjonsobjektet vært stasjonert på en av landets travleste losstasjoner.

Fra levering fra Lindstøl båtbyggeri i 1993 og frem til 1999 var båten hovedfartøy på Karmøy Losstasjon. Deretter gikk den over i reservestatus, før båten kom til Sokndal Losstasjon i 2014.

Sommeren 2015 ble båten satt på land og tatt ut av operativ tjeneste.

– Los 104 er en eldre serie og 7 år eldre enn Los 109. Los 104 har også stått på land i 2 år, og er nok et større sjansespill enn 109, sier Lidal.

Solgt flere

I auksjonsannonsen er det påpekt at kjøper må regne med noe jobb og oppgradering. Det er ifølge Kystverket periodiske elektriske feil på styresystemer for fremdrift og regulering, og noe tæringsskader som må utbedres før sjøsetting.

Det kan ha bidratt til at interessen var litt mindre denne gangen.

– 109 var vel også en båt som var verdt mer og mer lønnsom å påkoste. I tillegg var nettopp Los 106 til salgs via Buksér og Berging.

Frem til sommeren 2016 hadde Kystverket selv ansvar for losbåtene og losbåtførere, men i 2015 vant det private rederiet Buksér og Berging anbudet på tilbringertjenesten. Sommeren etter overtok de driften av både båter og mannskap.