Torghatten Nord AS har bestilt 15 gassmotorer til sine nye LNG-ferger av Rolls-Royce. Motorene skal om bord i de fem nye fergene som skal operere i Hordaland.

– Kontrakten betyr at vi får inn produksjon på fabrikken allerede i år, sier Kim Espen Tepstad, salgssjef for LNG-motorer på motorfabrikken til Rolls-Royde Marine.

– Dette er et sterkt bidrag i ordreboken, og sårt tiltrengt.

Feiret med kake

Det ble feiring med kake da ordren tikket inn.

– Siden vi introduserte vår første gassmotor for ti år siden, har vi levert over 700 motorer til bruk på land og sjø, og disse motorene har igjen levert over 25 millioner driftstimer, sier Kjell Harloff, salgsdirektør for motorer hos Rolls-Royce i Bergen i en pressemelding.

– Vi har med andre ord gode bevis på at Bergen-gassmotorene kombinert med et effektivt skipsdesign kan hjelpe kunder som Torghatten med å redusere utslipp og drivstoffkostnader.

Alle de fem fergene er designet av Multi Maritime. Samtlige 16 fartøy som er i bestilling for norske fergestrekninger, er designet av selskapet i Førde. 

Bygger to i Norge

Rederiet bruker rundt 600 millioner kroner på å bygge to av bilfergene på Vards norske verft i Brevik, mens de tre andre skal bygges ved Tersan-verftet i Tyrkia. Fartøyene som skal stå ferdig januar 2019 skal inn på den travle fergestrekningen Halhjem – Sandvikvåg i Hordaland.

Alle de 15 motorene er av typen C26:33L9AG, et generatorsett med ni sylindre.

Utslippskrav

Motorserien reduserer ifølge motorleverandøren utslipp av klimagasser med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og tilfredsstiller IMO sine nye utslippskrav uten behov for avgassrensesystemer.