Det er rederiets eier som hovedgrunn til at Mandal endelig kan fronte seg som en “offshore-hjemhavn”.

– Christen Sveaas har vært en aktiv eier av Viking Supply Ships siden 1989. Sveaas har en tett tilknytning til Mandal og ettersom hjemmehavn i alle tilfeller ikke har noen praktisk betydning synes vi dette var en hyggelig gest, sier Trond Myklebust.

I løpet av hans første periode i sjefstolen hos Viking Supply Ships, tar Myklebust hjem fire ankerhåndteringsfartøy fra Danmark til det norske ordinære registeret (NOR).

Skjermbilde 2017-04-05 kl. 14.49.27

Bergen fortsatt størst

Hos Skipsregistrene viser statistikkene at det er lenge siden Mandal hadde et handelsfartøy registrert.

– Dette ser ut til å være de første offshore-skip med hjemmehavn Mandal. Byen har vært lite brukt som registreringshavn den senere tid, sier seksjonssjef Ole J. Kamlund i Skipsregistrene hos Sjøfartsdirektoratet.

Skjermbilde 2017-04-05 kl. 14.55.28

Antall handelskip hver hjemhavn har registrert i NOR.

De ferske tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at de fleste skip har Bergen som hjemhavn, og kan med rette fortsatt kalle seg en sjøfartsby.

Totalt er byen hjemhavn for 132 av de 877 handelsfartøyene som ved utgangen av mars var registrert i NOR.

I denne kategorien er brønnbåter, offshorefartøy, bulkskip, katamaraner, bilferger, ro-ro og tankskip regnet med.

Skjermbilde 2017-04-06 kl. 11.18.19

Noen inn – noen ut

I løpet av året er det litt variasjoner med skip som går ut eller inn. Enten fordi det kommer nye fartøy inn på markedet, skip selges til andre eiere, fases ut eller flagges ut eller inn.

Sammenlignet med mars 2016 er det noen flere fartøy i registeret, men det har falt med tre skip siden utgangen av fjoråret.

I begynnelsen av mars ble altså det norske flagget heist på Viking Supply-skipet Njord Viking. Deretter har det gått slag i slag for de neste fartøyene.

Rederiet har tøffe tider, men mener selv at NOR-flagget er et konkurransefortrinn og at det skal spares penger på skiftet.