– Skipet kommer til Norge for første gang, og blir i Bergen til våren for utprøving og ferdigstilling. Det gjenstår litt på innredning og utrustning, sier Havforskningsinstituttets rederisjef Per Nieuwejaar.

I mars 2014 tegnet Havforskningsinstituttet kontrakten på forskningsfartøyet med spanske Astilleros Gondan Shipyard etter en internasjonal anbudskonkurranse.

Lille juleaften året etter ble nybygget sjøsatt, og torsdag forrige uke kunne rederisjefen overta skipet. Fredag seilte Havforskningsinstittuttets nye Dr. Fridtjof Nansen fra verftet i Spania, og har brukt fire dager på turen hit.

Til Afrika

De neste månedene skal skipet teste seg i lokale farvann, mens det blir opplæring av mannskap og leverandørene gjør siste finish.

– Skipet vil ha base ved kontorene våre i Bergen frem til mars. Deretter skal båten en tur innom Horten for noen installasjoner, før det blir dåp i Oslo den 24. mars.

Dette er det tredje i rekken av forskningsfartøy som er dedikert til arbeid i utviklingsland og norsk fiskeribistand.

Selv om Bergen er hjemhavn, skal hun ikke oppholde seg her.

– Det kan hende vi aldri se skipet igjen. Nansen går til Afrika i 2017, og skal være i Asia i 2018. Fremover vil det operere i tropiske strøk.

Trenger flere sjøfolk

Rederiavdelingen har nå seks havforskningsfartøy i flåten, etter at Håkon Mosby forrige uke ble solgt og Dr. Fridtjof Nansen er på plass. Mens mange private rederier må nedbemanne på sjøen, har Havforskningsinstituttet hatt det travelt med å ansette.

– Nå starter vi på oppbemanningen av Kronsprins Haakon. Det er allerede ansatt noen nøkkelpersoner som er på verftet i Italia, men vi vil bruke det meste av 2017 til å ansette nye som tiltrer etterhvert.

Interessen for å jobbe i det statlige rederiet har vært enorm.

Da Havforskningsinstituttet i fjor vår søkte etter 25 sjøfolk, ramlet det inn 1679 søknader før søknadsfristen gikk ut.

– Vi trenger fortsatt bortimot 25-27 ansatte til, samt litt etterfylling av folk som går ut. Så det er noen flere som vil vinne i lotteriet, sier Nieuwejaar.

Nytt liv for “gamle-Nansen”

I sommer forlot den tidligere Dr. Fridtjof Nansen sydlige strøk, og var siste halvdelen av 2016 på verksted.

Etter å ha tilbrakt 23 år i Afrika og Asia, har forskningsfartøyet blitt bygd om for kaldere operasjoner og tåle barske, nordlige forhold.

– Arbeidet har tatt dobbelt så lang tid og blitt dobbelt så dyr, men vi tror likevel det er en god investering. Kostnaden på rundt 40 millioner kan vi avskrive på 5-10 år. Det blir bare en tiendel av prisen på hva en tilsvarende ny båt ville kostet oss, sa Nieuwejaar til Sysla Maritime før jul.

I stedet for pensjonering, blir det dermed flere tjenesteår for fartøyet som nå er døpt Kristine Bonnevie.