Foto: Westcon

Her er listen som er krise for norske verft

De to neste årene skulle norske verft kjempet om 10 store riggjobber. Nå er det bare én igjen.

Hovedklassing (SPS) av oljeriggene på norsk sokkel skulle bli gullgruve for verftene. De omfattende landliggene fikk mange til å planlegge, grave og støpe for hundrevis av millioner.

Nå ser verftene den ene riggjobben etter den andre falle bort.

For den femårige EU-kontrollen av riggene blir utsatt så lenge riggene ikke har jobb å gå til etter SPS.

De neste årene faller bunnen helt bort i dette markedet. Akkurat nå klasses to av de 10 riggene på vår liste. Det betyr at det planen skal klasses 8 rigger frem til utgangen av 2018.

Men oversikten over aktuelle rigger, viser at høyst sannsynlig ikke blir mer enn en jobb å kjempe om.

klassingVed Westcon Yards i Ølen har de inne den suspenderte Scarabeo 8 som også skal klasses mens den ligger til kai.

I tillegg ligger Polar Pioneer i opplag og Bideford Dolphin i Florø. Ellers er det stille.

– Ved kaiene blir det nok rolig, men vi må se hva vi kan få til offshore og internasjonalt. Vi har tilbud både i Norge og internasjonalt og følger med på alt.

Det sier Malvin Eide – leder rigg reparasjon Westcon Yards.

– Alltid noe som dukker opp

Sist uke gikk også Floatel Endurance ut etter et opphold på noen måneder.

– Så nå har vi en ledig kaiplass som vi må fylle opp.

– Klarer du det, da?

– Det kreves litt jobb å klare det, men du skal ikke se bort fra det. Markedet er ikke så svart som enkelte vil ha det til. Det er alltid ett aller annet som dukker opp, sier han.

Dette kan være småjobber på rigger fra både norsk og britisk side. Eller andre områder.

Men han sier seg enig i at det tradisjonsrike store klassemarkedet er helt dødt nå.

Slik er ståa for de 10 riggene som klasses fra nå og til 2019:

  • Scarabeo 8 ligger i Ølen og klasses nå. Riggen er også suspendert, men har jobb til neste sommer.
  • Songa Delta går av kontrakt med Statoil i høst. Songa-topp Bjørnar Iversen har selv bekreftet at det ikke er aktuelt å klasse riggen uten kommende kontrakt.
  • Island Innovator ligger ved Semco Maritimes verft på Hanøytangen. Mens riggen ligger inne pågår klasseaktivitet.
  • Bredford Dolphin har klassing neste år, men ingen jobb etter dette. Ligger i opplag.
  • Songa Trym ligger arbeidsledig i opplag og har klassing neste år som avhenger av mer jobb.
  • Transocean Winner skulle klasses i år, men har forlatt norsk sokkel. Riggen skal selges og skrapes.
  • Transocean Searcher har lagt ved CCB siden august 2015. Den har klassing i 2018, men slik markedet er nå kan den slite med å få jobb som forsvarer dette.
  • West Hercules er uten kontrakt nå og skal klasses innen neste høst. Riggen er trolig med og kjemper om kontrakten på Aasta Hansteen, men uten jobb – ingen klassing.
  • West Navigator skulle egentlig vært klasset i fjor, men ligger uklasset i bøyen i påvente av nye oppdrag.
  • COSLPromoter skal klasses neste år og har Statoil-kontrakt.

Sistnevnte er det eneste lyspunktet på listen over rigger med klassing 2016-2018.

COSL-klassing er håpet

COSLPromoter er på langtidskontrakt med Statoil og har SPS neste år. Alle verftene som kan by på denne jobben vil strekke seg langt, men det peker seg ut en naturlig favoritt.

COSL har klasset både COSLPioneer og COSLInnovator ved CCB.

Riggselskapet har også valgt CCB som opplagsplass for disse to enhetene nå som de er uten kontrakt.