– Til sammen trenger vi nærmere 30 sjøfolk. Dette er norske arbeidsplasser, så kravet er at søknaden skrives på norsk, sier mannskapssjef Svanhild N. Brakstad hos Havforskningsinstituttet.

Da rederiavdelingen i fjor søkte etter 25 nye sjøfolk for å bemanne opp fartøyene, ramlet det inn 1679 søknader før fristen gikk ut.

– Pågangen sist var så enorm at vi måtte få et eget telefonnummer. Og den ringte i ett kjør. Men vi venter at neste bemanningsrunde blir enda mer krevende.

Brakstad tror søkertallene topper når Havforskningen lyser ut nye muligheter på sjøen.

– Vi skal bemanne opp en hel båt, så vi har enda flere stillingskategorier denne gangen. Sist gang var det seks, nå er det totalt ni ulike.

Om kort tid er kaptein nummer to, begge maskinsjefene og den siste skipselektrikeren ansatt til nybygget Kronprins Haakon.

Utover våren skal Havforskningen plukke ut overstyrmenn, styrmenn, maskinister, nettmann, trålbas, matroser og folk til forpleiningen.

Flere i sving

For Brakstad blir rekrutteringsprosessen en fulltidsjobb de neste månedene.

– Nå skal vi lage utlysningene, og så er vi i gang. Stillingene blir utlyst forløpende utover våren. Vi har en stor jobb foran oss nå, så det skal bli flott å få alle på plass.

I fjor satte de i sving flere for å få oversikt over de store søknadsbunkene.

– Sist gang fikk vi blant annet hjelp fra andre på sjøen. Jeg tror også de satte pris på å bli med på prosessen og bruke sine erfaringer for å finne riktig folk.

Hun regner med å få hjelp av flere denne gangen også.

– Jeg tror ikke folk aner hvor mange søkere det er på disse stillingene. En del søkere til forpleiningsstillingene har verken vært på sjøen eller oppfyller kravene. Men det er også mange forpleiningssjefer med lang erfaring blant søkerne.

Mange av de nyansette vil få sin arbeidsplass i polare strøk.
– Det er et pluss om søkere har iserfaring, men vi så i forrige runde at det er få som har dette av nyere dato.

– Et råskinn

I dag har Havforskningen rundt 120 sjøfolk. Med nye og større fartøy trengs det enda flere. Nylig ankom nye Dr. Fridtjof Nansen direkte fra verftet i Spania til hjemhavnen Bergen, og på slutten av året er Kronsprins Haakon klar.

Det nye skipet blir ett av verdens mest avanserte forskningsfartøy, og kan gjøre alt fra å skyte seismikk til å tygge is.

– Hun blir et råskinn av en båt, fortalte Karl Robert Røttingen til Sysla Maritime i fjor. Han er kaptein på Kronprins Haakon og er med i byggeteamet som følger prosessen på det italienske verftet Fincantieri i Genova.

Selv om skipet bygges i Italia, er Norge godt representert på utstyrslisten.

– Vi anslår at 70 prosent av utstyret kommer fra norske leverandører, sier Røttingen.

Byggeprosessen siger frem. Det over 100 meter lange skipet i Rolls-Royce-design har kostnadsramme på 1,4 milliarder kroner. Til våren blir det sjøsetting og skal etter planen overleveres i siste del av 2017.