Han har tre av de eldste riggene i Norge, men ingen planer om å skrote noen

Songa Offshore har snart syv rigger på norsk sokkel. Tre av dem er blant de eldste i Nordsjøen og til høsten er alle disse tre uten kontrakt.

Men å skrape en eller flere gamle rigger for kun å fokusere på sine fire helt nye CAT D-rigger skjer ikke.

Songa Trym er alt i bøyen, til høsten følger Songa Dee og Songa Delta.

– Vi ser ikke aktivt på å skrape eller selge noen av disse tre enhetene, sier Songa-topp Bjørnar Iversen.

Kan bli service-rigg

Den første riggen som gikk av kontrakt for selskapet var Songa Trym. Den nest eldste riggen i Norge, bygget i 1976 og ombygget/modifisert flere ganger senere.

Riggen har vært budt inn som service-rigg på aktuelle kontrakter, men Iversen peker på at den fortsatt er en borerigg de har brukt mange penger på å holde i stand.

– Markedet er fremdeles veldig tøft og vi byr riggen der hvor vi mener den er konkurransedyktig. Vi har investert flere hundre millioner dollar i Songa Trym over en årrekke og riggen er en svært effektiv boremaskin, spesielt til leteboring og plugge-operasjoner. Vi har nesten to år igjen til neste klassing så vi får se hvordan markedet utvikler seg det neste året.

– Riggen er svært konkurransedyktig og et kjempegodt verktøy de neste to årene for operatører som ønsker gjennomført konkurransedyktig letebrønner eller tyngre intervensjons-jobber. Utover det kan riggen eventuelt brukes som TSV (tender support vessel), sier han.

Venter med å klasse Delta

Songa Delta er suspendert fra sin Statoil-kontrakt fra den 20.juli til 20.august, ifølge Songa Offshore selv.

Etter dette er den uten oppdrag, men denne riggen står foran en stor utfordring med tanke på fremtiden; riggen må klasses. Siden dette koster mange titall millioner dollar blir klassingen satt på vent frem til nye oppdrag er sikret.

– Markedet i dag er svært vanskelig med dagrater rundt driftskostnadene og dermed ikke bærekraftig til å forsvare en klassing per i dag. Vi vil ikke gjennomføre klassing av Songa Delta før vi har en kontrakt/dagrate som kan forsvare dette økonomisk. Delta borer svært godt for tiden og leverer perfekte brønner som perler på en snor. Vi får igjen se hvordan markedet utvikler seg fremover og ta det derfra.

Den tredje riggen, Songa Dee blir også ledig etter sommeren. Denne er klasset for ikke lenge siden og har tre og et halvt år igjen til neste klassing.

Da sitter Songa Offshore med tre gamle rigger i opplag, samtidig som de har fire nye CAT D-rigger i drift for Statoil.

– Ser ikke lyst ut

Det åpenbare spørsmålet er om Iversen og co. burde kvitte seg med de eldste enhetene og kun fokusere på å makse ut potensialet i langtidskontraktene for CAT D-riggene.

– Vil Songa stå sterkere med bare å fokusere på CAT D?

– Vi i Songa Offshore-organisasjonen fokuserer på det som vi selv kan gjøre noe med. Det er å levere sikre –  og svært kostnadseffektive brønner til vår kunde Statoil, så får vi se hvor det tar oss. Vi håper selvsagt på økt borebehov på norsk sokkel, men det ser ikke så lyst ut akkurat nå for verken 2016 eller 2017.

Skjermbilde 2016-07-19 kl. 08.50.04