Uværet Urd herjer for fullt, og klokken 8 mandag morgen slet slet produksjonsskipet  seg fra fortøyningen i Lyngdal.

De ni fortøyningspunktene, som var festet i seks pullerter, ga etter nesten samtidig.

– De har røket tvers av, sier Jane Arnesen, havnesjef i Lyngdal kommune.

17 om bord

Fortøyningsplanen var godkjent av DNV GL, opplyser hun.

Med vind fra nordvest, vandret akterenden av det gigantiske skipet fra kai.

Les også: – Jeg sitter og holder meg fast i pulten på lugaren

Klokken 17 opplyser Arnesen at to taubåter ligger ved skipet, og holder det med baugen mot været med en minimumsbemanning på 17 om bord.

I tillegg har skipet sluppet tre anker i Rosfjorden, hvor det ikke skal ligge til hinder for annen trafikk.

– Alle tre er fast. To av dem henger rett ned, så det er den ene som tar det meste av belastningen, sier Arnesen.

Forurensningsberedskap

I tillegg til de to taubåtene, er Kystverkets beredskapsfartøy BB Connector hyret inn. Den vil ligge i beredskap ved skipet.

Det er nesten ikke drivstoff om bord i skipet.

– Men interkommunalt utvalg mot akutt forurensning står i beredskap med lenser på kaien, om det skulle skje noe, sier Arnesen.

Når været løyer, håper de å få fortøyd skipet igjen.

– Så langt har vi kontroll, sier Arnesen.

900.000 fat

Gigantskipet kom til Lyngdal i februar. Det eies av Brasil-rederiet SBN-Offshore.

Skipet kan frakte opp mot 900.000 fat olje, og var tidligere eid av Nexus Floating Production fra Arendal.

Les mer om hvordan de forbereder seg på uværet offshore her.