Det nyetableerte havbruksrederiet til Marine Harvest ASA og Deep Sea Supply sin første bestilling landet i ordreboken til Kleven.

– Det er alltid en hard kamp for å lande kontrakten i disse tider. Men vi er svært fornøyd med å sikre oss jobben, sier Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen til Sysla Maritime.

Kontraktsverdien på fartøyet som Marine Harvest skal benytte, har i følge oppdrettsgiganten en verdi på 179 millioner kroner. Det er etter en støtte på 20 millioner kroner fra Innovasjon Norge.

Leveres om to år

Etter planen skal slaktebåten leveres i 2018.

Det nær 60 meter lange skipet nyutviklet fra de norske skipsdesignerne Salt Ship Design. I avtalen ligger det også en opsjon på bygging av ytterligere et fartøy.

– Det er med på å fylle opp ordreboken, og trygge arbeidsplassene videre.

Bygge, eie og drive

Fellesselskapet til Fredriksens oppdrettsgigant og hans offshorerederi ble etablert for å bygge, eie og drive oppdrettsfartøy.

Det nykontraherte fartøyet skal brukes til slakting og transport av laks fra oppdrettsanlegg til prosesseringsanlegg.

Slaktebåten er designet for å behandle og transportere over 400 tonn fisk, og fartøyet er også tilrettelagt for å bruke landstrøm under losse- og vaskeoperasjoner.

Ny type

– Slaktebåt er en ny fartøytype for oss, og vi ser fram til et nært og godt samarbeid med rederiet, designselskap og utstyrsleverandører på dette prosjektet. Fartøyet passer godt inn i vår profil og byggeprogrammet på Myklebust Verft.

I tillegg til denne slaktebåten har Myklebust Verft fem fiskefartøy til ulike internasjonale eiere og to brønnbåter til Sølvtrans i ordreboken.

For Salt Ship Design var det også en god kontrakt, som plusser på i en allerede god ordrebok.

Skipsdesigner har nå 13 fartøysdesign som er under bygging ved norske og utenlandske verft.