– Jeg har begitt meg ut på et eventyr som jeg bare får denne ene sjansen til å være med på, sier Kari Dahl spent.

Til daglig er 36-åringen styrmann på Redningsselskapets redningsskøyter. I halvannen måned skal hun være skipper på Kon-Tiki II-ekspedisjonen når to nybygde balsaflåter starter seilasen i september.

44 balsatrær skal ta ekspedisjonen fra Peru til Påskeøya – og tilbake.

Ekspedisjonsleder Torgeir Higraff har vært med å bygge flåtene. Foto: Kon-Tiki II

Første gang noen forsøker på retur

– For første gang skal vi seile tur-retur Sør-Amerika – Polynesia. Ingen har gjort denne returen før, sier initiativtager og ekspedisjonsleder Torgeir Higraff til www.maritime.no. Han har selv plukket ut trær og bygd på flåtene som skal brukes.

Tor Heyerdahl drev over Stillehavet og landet på et rev. Den nye ekspedisjonen planlegger returen fra Påskeøya over havorådet Roaring Forties på rundt 45 graders breddegrade. Et område som er kjent for mange sjøfolk med sine konstante sterk vinder og havstrømmer.

– Det blir en ekstrem ekspedisjon, fordi det er så isolert. Vi har ingen følgebåt og været kan bli heftig.

Ifølge Higraff er Kari Dahl med til Påskeøyene for å gjøre det så trygt som mulig. På den andre flåten skal Øyvind Lauten ha ansvaret.

– Totalt er det 7 stykker på hver flåte.  Vi skal seile på likt, og være i nærheten av hverandre for å øke sikkerheten. Men vi vil nok konkurrere litt etter hvert, det vil bare trigge oss til å holde ut.

Han påpeker at det likevel er mest for samhold og trygghet som gjør at de seiler to flåter. Under seilasen vil det alltid være noen på vakt på balsaflåtene som seiles døgnet rundt med 3 timers skift.

Dahl gleder seg mest til selve seilingen.

– Jeg er spent på å se hvordan flåten lar seg manøvrere. Gleder meg også til å treffe mannskapet og finne ut av hvem de er. Og ikke minst stjernefulle netter.

Fakta

Kon Tiki II-ekspedisjonen

  • Skal seile to balsaflåter fra Peru til Rapa Nui (Påskeøya) – og tilbake. 
  • Ekspedisjonsleder og initiativtaker er Torgeir Higraff
  • For å bygge flåtene er det hogd 44 balsatrær i Ecuador med hjelp av eksperter på tresorten.
  • Stokkene er knyttet sammen til to flåter på SIMA-verftet i Callao, med hjelp fra den peruanske marinen. Deretter  har flåtene fått mast, seil og roret. Løvtreplanker som kan styre flåtene ved å endre posisjon og dybde i vannet.
  • Planlegger å nå Rapa Nui etter ca seks uker og 5000 kilometer. Da snur ekspedisjonen og dra tilbake til Sør-Amerika.
  • Utstyr med satelittkommunikasjon og vil oppdatere jevnlig i sosiale medier. Skal også tester og registereringer på vannkvalitet og marint mangfold.
  • Higraff seilte i 2006 Tangaroa-ekspedisjonen fra Peru til Fransk Polynesia, som fulgte i kjølvannet av Thor Heyerdahls Kon-Tiki-ekspedisjonen. 
  • Ekspedisjonen kan følger på kontiki2.com

Satelittkommunikasjon med land

Selv om de seiler uten følgebåt, vil flåtene ha satelittkommunikasjon. På nettsiden til Kon-Tiki II, kontiki2.com, skal mannskapet blogge om opplevelsene underveis, og interesserte kan følge flåtenes posisjon.

-Vi er sponset av Opera software slik at vi kan snakke med land. Uten dem hadde det hele blitt hårreisende. Vi har også peruansk marine som følger oss fra land på radaren, sier Higraff.

Ekspedisjonslederen tror Dahls erfaring fra Redningselskapet blir avgjørende for å håndtere uventede situasjoner.

– Kari har også medisinsk ansvar. Det er lege om bord, men hun er den som har ansvar for at alle kommer vel frem.

I tillegg har de kontakt med legene hos Radio Medico i Bergen. Til www.maritime.no forteller Dahl at hun skal bruke tiden godt til forberedelser:

– Jeg skal delta på råseilsseminar, lese meg opp på Heyerdahl og Nordlandsbåter. Jeg skal også ned og finne vikingsskipsfolkene i Haugesund. I tillegg har jeg en kjemperessurs i  ekspedisjonsleder Torgeir Higraff og Øyvind Lauten som er skipper på den andre flåten.

Den eventyrlystne skipperen tror det blir et eventyr. Det er lite hun bekymrer seg for:

– Jeg tror det verst tenkelige blir om noen plutselig ikke finner seg til rette på flåten. Jeg kan ikke egentlig komme på noe skummelt. Finnes kjempeblekkspruter?

Her skal balsaflåtene seile.

Ti tonn last

Ekspedisjonen er sponset av en rekke leverandører og bidragsytere.
-Vi har med oss ti tonn med last. Proviant for 100 døgn og fem tonn med drikkevann. Det er balsaflåten enorme fortrinn. Det er et lasteskip i sakte fart over havet, forteller Hiugraff.

Med provianten om bord skal de kunne klare seg opptil et halvt år.

– Vi regner med å bruke 45 dager til Påskeøya. Returen det ingen som har gjort enda, så da må vi lage en ny lærebok.

Men var det lesere som tenkte dette hørtes spennende, er det i følge Higraff en mulighet fra Påskeøyene:

– Da mønstrer også Kari av. Så er det noen der ute som kan råseile og kan fylle hennes sko, så er vi interressert!