Wilhelmsen Ship Management får driften av det avanserte og halvt nedsenkbare løftefartøy GPO Grace fra Oslo-baserte GPO Heavylift.

– Dette vil bli det mest teknologisk avanserte tungløftfartøyet i verden. Det vil være vårt første løftefartøy i flåten i dag og vi ser for oss å utvide videre innen dette segmentet, sier Wilhelmsen Ship Management-sjef Carl Schou i en pressemelding fra Wilh. Wilhelmsen-konsernet.

Saken fortsetter under bildet. 

Comeback

Ifølge selskapet forhandles det i øyeblikket om driftskontrakte på tungløftefartøyet GPO Amethyst i tillegg.

– Med denne siste utvidelsen i vår opererte flåte, blir det et comeback for oss i tungløft-segmentet. Slike avanserte fartøy passer bra med vår digitale løsninger som vil bidra til operasjonell effektivitet, sier Schou.

Over 200 meter langt

GPO Grace ble sjøsatt rett før jul i fjor på det CSBC-verftet i Taiwan. Rederiet har bestilt tilsammen fire like tungløftfartøy.

Det er 225 meter langt og 48 meter bredt, og kan frakte en semi borerigg opp til 40.000 tonn.

Fartøyet skal opereres fra Oslo og vil seile med fullt latvisk mannskap.