– Det er ikke mange selskaper i denne bransjen som kunne gjort noe sånt, så vi er veldig happy med den tilliten folk viser oss, sier Mons Aase, administrerende direktør i DOF ASA.

Forrige uke skrev Sysla Maritime at Austevoll-rederiet DOF vurderte å hente over 1 milliard kroner i obligasjonsmarkedet.

Nå har de gjort nettopp det.

Mandag meldte Oslo Børs at DOF Subsea, som eies 51 prosent av DOF ASA og 49 prosent av First Reserve Corporation, har lyktes i å utstede et nytt, usikret obligasjonslån på 175 millioner dollar.

Det tilsvarer 1474 millioner kroner etter dagens vekslingskurs, og lånet forfaller i 2022.

Brukte nesten 800 millioner med en gang

Aase sier de gikk ut med et ønske om å låne mellom 125 og 175 millioner dollar.

– Lånet er faktisk betydelig overtegnet, det er vi selvfølgelig veldig fornøyde med. Det er folk fra Norge, USA og Storbritannia, noen finske og noen svenske som har investert, sier han.

Les også: I de tre største rederiene mistet 2141 jobben i fjor

Umiddelbart brukte de 792 millioner kroner på å kjøpe tilbake obligasjoner i et eksisterende lån (DOFSUB07), som har forfall i mai neste år.

– Det skjedde til pari kurs, sier Aase.

Ifølge ham var de siste handlene på dette lånet i annenhåndsmarkedet på rundt 98 prosent.

Høyere rente enn sist

– Hva skal dere gjøre med de 682 millionene dere har igjen etter å ha kjøpt tilbake denne gjelden?

– Vi skal i hvert fall ikke kontrahere skip, sier Aase.

– Vi skal sette pengene i en bank. Det gjenstår cirka 500 millioner av obligasjonslånet som forfaller i 2018 som vi må ta ut når den tid kommer, sier Aase.

Det nye lånet gir en fast rente på 9,5 prosent.

– Det er litt opp sammenlignet med det gamle, men vi er happy, sier Aase.

Det var Pareto som var megler på lånet.

– De gjorde en veldig god jobb. Vi er imponerte over det de gjorde for oss her, sier Aase.

Hentet 252 milliarder

At et offshore-rederiene henter milliardbeløp i lån i dette markedet ville ikke hevet noen øyenbryn for få år siden.

Fra år 2000 til høsten 2015 hentet norske olje- og gassselskaper tilsammen 252 milliarder kroner i lån på denne måten.

Offshore-rederier har hentet toppfinansiering for å bygge nye skip gjennom obligasjonslån i det såkalte high yield-markedet, til høye renter.

Men da aktiviteten stupte høsten 2014, og faren for mislighold på disse lånene økte dramatisk, ble obligasjonsmarkedet i praksis stengt for disse selskapene.

Ingen ville investere i nye obligasjoner til full pris, når de kunne handle eksisterende obligasjonslån i annenhåndsmarkedet med samme risiko til betydelige rabatter.

I 2016 ble det ikke utstedt ett eneste obligasjonslån av selskaper innenfor disse sektorene.

DOF Subsea opplyser at de ønsker å søke om å få obligasjonslånet listet på Oslo Børs.

Hør intervju med DOF-sjef Mons Aase: – Det kommer til å renne mye blod

I denne episoden av Sysla Shipping forteller DOF-sjefen blant annet hvordan det kjennes å blokkere andre norske rederier i Brasil, hvorfor DOF hadde flaks før krisen i offshore slo inn med full kraft høsten 2014, og hva Helge Møgster synes om å se båter i opplag.