Det solcelledrevne miniatyr-lasteskipet har startet sin ensomme reise, som forhåpentligvis vil ta farkosten over Atlanteren og inn i rekordbøkene, skriver Wired.

Solar Voyager, som er på størrelse med en havkajakk, seilte fra Massachusetts i USA i begynnelsen av juni, og er veldig sakte på vei mot Portugal.

Hvis farkosten overlever, vil det være verdens første autonome fartøy som klarer å krysse havet, og det første til å gjøre det på solenergi.

Følg turen over Atlanteren

Minityrskipet skal krysse havet uten menneskelig navigering underveis, men etter forhåndsprogrammerte GPS-veipunkter.

Hvert 15. minutt, melder farkosten sin posisjon åpent på nettet, sammen med data som hastighet, solenergi generert, batterinivå og lokal temperatur.

Tøye strikken

Her hjemme utforsker også flere konsept med ubemannede skip.

– Vi har prøvd å tøye strikken så langt vi kan, har Hans Anton Tvete, prosjektleder i DNV GL tidligere uttalt om skipskonsept ReVolt.

I fullskala skal det være et 60 meter lange lasteskipet, som med batteridrift skal komme opp i seks knop fart, lastet med hundre kontainere.

Uten mannskap skal skipet kunne manøvrere seg selv, men foreløpig skjer uttestingen på en tre meter lang modell.

Kontroll fra land

Ifølge forskere kan kontroll av skip fra land snart være virkeligheten. Testingen er alt i gang med pendelfergen «Stella» som skal teste teknologi for ubemannede fartøy. Tørrbulkrederiet ESL Shipping tester også bruken av selvstyrte skip i nærskipsfart.

I løpet av de neste årene vil det bli flere demonstrator-installasjoner på vanlige skip, da med mannskap ombord. Systemer med enda større grad av automatisk styring skal snart testes på en rekke skipstyper og operasjoner.

– Dette vil selvsagt skje på konvensjonelle skip med mannskap og sikkerheten ivaretatt, sa Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon- og kontrollsystemer i Rolls-Royce Marine til Maritime.no i vår.