Mandag skrev vi om losen Stein Inge Dahn, som sto med hjertet i halsen på broen på et nederlandsk lasteskip i helgen.

En lystbåt passerte foran baugen på skipet, og den erfarne losen anslår at det gikk et halvt minutt fra han mistet båten av syne til den kom ut av blindsonen, og han kunne puste lettet ut.

Vi spurte leserne om noen av dere hadde synspunkter eller lignende erfaringer, og det hadde dere.

En av dem som delte egne erfaringer, er los-kollega av Dahn, Rolf Magne Hausken. Han la også ved bildet i toppen, tatt i Langøyosen i Stavangerområdet, som han har gitt oss tillatelse til å bruke.

Hausken skriver følgende: Bilde fra 2014. Det er jo synd å ta spenningen bort både fra foreldrene i båten og de to smårollingene i tuben/ringen de sleper på. Kunne blitt i overkant spennende etter min mening, om de hadde fått stopp da de krysset foran baugen for så å svinge tilbake igjen.

Her er noen andre av de flere titalls kommentarene på Facebook.

Noen korte og poengterte:

  • Ja, det er mange tomskaller i lystbåter som aldri burde vært på havet.
  • Toskeskap!
  • Dette er marerittet for oss på kysten
  • Ingen respekt for livet??
  • Det er forskjell på båtfolk og folk i båt

Noen litt mer utfyllende:

  • Dette er dessverre “sommerangst” for de fleste som navigerer innaskjærs og kystnært.
  • Ja d der skjer noen ganger i løpet av sommeren  har sett toppen av masten på seilbåter stryket langs svinryggen!!!
  • Vidare er det dei som synes det er heilt greitt å liggja i ro midtfjords midt på natta, utan antydning til lanterneføring i mørket.
  • Er en grunn til at eg hater å være på jobb på solskinnsdager. Vet aldri med disse selvmordskandidatene…
  • Dem trur jo dem e uovervinnelig når dem kommer me plast leketøyan sine.. Åsså e d liksom så synd i dem når dem blir rent i senk!

Noen konkrete episoder:

  • Ikkje lett å se slike små båter på radaren heller. Har et tilfelle fra i vår hvor jeg lå utfor Senja og fisket. En mellomstor kysttraver kom stimende mot meg uten å forandre kurs. Må sies at jeg har to radarreflektoter på båten. Ropte dem opp på VHF og spurte om dem så meg på radar, noe som dem ikke hadde gjort. Bare en tabbe radarantenna stod stille. Så no e d invistert i AIS på skuta.
  • For et par år siden var jeg i ferd med å passere en relativt stor båt akter. Syntes selv jeg jeg hadde god avstand. Da fikk jeg se en kar på brovingen som veivet som en gal med armene,han ville at vi skulle passere laaaangt bak. Og det gjorde vi. Sikkert de store kreftene i kjølevannet han tenkte på.

Også småbåteiere maner til forsiktighet:

  • No tehøre no æ småbåtfolke. Å æ må no sei at d går no ann å bruk hauvve littegrainn når du e på sjøn. Trøng no itj å værra rakkættforsker fer å sjønna at du leike me live når du lægg dæ ut me storbåtan…
  • Jolla bør da ha alle forutsetninger til å kunne kalkulere hvorvidt han greier passere eller ikke. Det er ikke som om man ikke ser et skip av størrelsen der. Men skulle man plutselig få problemer med motor, drivverk el.lig akkurat i det øyeblikk, så er det vel bare å si takk & farvel. Så man gambler med livet som innsats, selv om sannsynligheten er liten for at noe går galt.

Noen nyanserer:

  • Ja, ja slik er De fleste, men det finnes unntak også. Nordover på kysten ser en småbåt folk med gode sjømannskap om vikeplikt etc
  • Mange båtførere er veldig flinke. Men jeg mener det burde være mer fokus på slikt i båtfører opplæringen. For noen viser veldig lite hensyn og forståelse for større fartøy der de bør vise det

Sjekk ut podcasten vår Sysla Shipping her!

Noen opplyser:

  • Seiler selv som skipper i kystfart å har mer en en gang hatt hjerte i halsen på grunn av småbåter som absolutt skal krysse foran baugen. En regel som småbåtførere burde ta med seg er, når du ikke lenger kan se brovinduene på den store båten , kan heller ikke de se deg.
  • Fritidsbåtførere forstår vel ikke helt dette med “line of sight” fra broa. På denne som avbildet i artikkelen vil jeg tippe man ser en ca 300 m foran baugen. Dvs båtføreren har “god” kontroll på avstand, men i det losen mister båten ut under “line of sight”, har ikke losen noe begrep om verken avstand eller tilstand til fritidsbåten. Skulle man risikere å sette besetningens liv i fare, miljøkatastrofe osv fordi det ligger en småbåt i veien er beslutningen enkel. Skjønner godt den følelsen:)

Norsk losforbund delte denne videoen:

 

Noen kommer med innovasjonsforslag:

  • Ser helt klart at det ikke er noe god ide å kjøre foran en stor båt sånn, men dagens teknologi åpner vel for at det er mulig å ha et kamera i baugen og en liten skjerm på broa?

Men blir raskt skutt ned: 

  • Kamera i baugen og skjerm på brua hjelper bare minimalt om han som krysser foran plutselig får motorstopp…

Noen har også opplevd lignende hendelser med de mer profesjonelle som ferdes på sjøen:

  • Flere ganger, faktisk også med profesjonelle sjarkfiskere
  • Har sett mye av det fiskebåter som absolutt må krysse baugen

Og dette er tilsynelatende ikke noe særnorsk fenomen. Noen av våre skandinaviske naboer har også hatt lignende opplevelser:

  • Detta händer inte bara i Norge. Fritidsbåtarna begriper inte hur otäckt det känns på bryggan då de försvinner ur sikt. Ofta sker det i trånga farleder som inte medger undanmanövrar.
  • Næsten hver eneste dag i sommerperioden. Lystfiskere, lystsejlere etc. Mange af dem, har ikke respekt, og bliver også overraskede, når de kommer op og ride på en bovbølge.

Også på instagram-kontoen vår, som du må sjekke ut om du ikke allerede har gjort det, vekket innlegget engasjement.

  • Dette skjer daglig om sommeren. At ikke flere blir drept er helt utrolig. Båtførerprøven har null verdi, all den tid man ikke får praktisk og “common sense” i tillegg til et maraton av “Multiple choice” som akkurat sleper deg over målstreken. Her må jeg også si at de som leier ut båtene sine til turister med null eller mikroskopisk erfaring bør ta sitt ansvar mer alvorlig, skriver en følger.

Vil du være med på debatten? Følg Sysla Maritim på Facebook!