Det nye konstruksjonsfartøyet som bygges på Cosco-verftet i Kina får fremdriftsmaskineri fra Wärtsilä.

Den belgiske rederen Dredging International (DEME) har også her valgt en Wärtsilä-løsning som kan bruke flytende naturgass (LNG). Pressemeldingen kommer en knapp uke etter leverandøren annonserte at samme rederi har sikret Wärtsilä en 20 millioner euro-ordre for motor og fremdriftsmaskineri om bord i et av verdens kraftigste mudringsfartøy.

I følge Wärtsilä blir dette verdens første gassdrevne konstruksjonfartøy.

LNG-motorer

Beslutningen om å bruke rentbrennende LNG-drivstoff representerer vår forpliktelse til å tilby miljøvennlige løsninger for våre operasjoner. Wärtsilä har lang erfaring og stor teknologisk kunnskap på dette feltet, og det er derfor vi har valgt dem som partner i dette prosjektet, uttaler Jan Gabriel, leder for DEMEs nybyggsavdeling i pressemeldingen.

Det 210 meter lange fartøyet Orion vil bli drevet av fire 9-sylindrede Wärtsilä 46DF dual-fuel elektriske fremdriftsmotorer og to 6-sylindrede Wärtsilä 20DF dual-fuel motorer. I tillegg skal Wärtsilä blant levere thrustere.

Jobbe på vindparker

Wärtsilä-utstyret skal leveres i siste del av 2017, og etter planen skal Orion overleveres fra verftet i 2018.

Det nye konstruksjonsfartøuyet skal gjennomføre operasjoner som involverer installasjon av offshore vindparker rundt om i verden.