– Dette er det første fergedesignet vårt. Vi har brukt kompetansen vår fra offshore på å designe dem, og gleder oss veldig til å få dem i drift, sier konsernsjef i Havyard Geir Johan Bakke.

For en drøy uke siden ble det klart at Fjord1 skal bygge fem nye ferger på verftet i Leirvik i Sogn.

De har allerede ferger under bygging, men nytt denne gangen er at de også står bak designet og leverer tegningene til fergene.

– Vi ser på det som en veldig stor seier, sier Bakke, som sier de begynte på tegningene i august i fjor.

Testet hundrevis av skroglinjer

Havyard Design & Solutions har en virtuell modelltank der man har kjørt kontinuerlige datasimuleringer på skrogutforming.

Hundrevis av forskjellige skroglinjer er testet i modelltanken for å optimalisere energiforbruket på strekningene Hareid-Sulesund og Magerholm-Sykkylven i Møre og Romsdal, som de 111 og 120 meter lange fergene skal betjene.

Alt utstyr på fergene er lagt opp til å gå på batteri, samtidig er det full backup med dieseldrift ved lengre strømstans.

– Vi har dratt mye på kompetansen vi har utviklet gjennom å designe og bygge offshore-skip, sier Bakke.

– Lovet det vi måtte

Men det er noen vesentlige forskjeller på offshore- og fergesegmentene:

– På offshore-båtene har vi lovet det vi måtte og holdt det vi greide. Det har vært litt mer fokus på gode historier enn at alt skulle være helt rett.

Slik er det ikke nå, bedyrer Bakke.

– På ferger er kravene helt tydelige, og det fremgår helt klart hvordan vi skal måles opp mot dem.

Det blir ikke bare-bare.

– Dette er de tøffeste kravene vi har møtt noensinne, sier Bakke.

– Presset på pris

Kontraktsverdien på de fem fergene er over én milliard kroner.

Marginene er langt fra like gode som på å bygge offshore-skip.

– Vi er presset på pris, det legger vi ikke skjul på. Men basert på at vi har en stor del av verdikjeden, og er motiverte til å stå opp tidlig om morgenen, skal dette bli lønnsomme og gode kontrakter både for kunden, eiereog ansatte.

Skrogene til fergene skal bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia, som har levert 43 skrog til Havyard siden 2005.

Utover det blir nesten halvparten av verdien av kontraktene igjen i Havyard-systemet, ifølge Bakke.

Havyard Design & Solutions leverer design og engineering, Havyard Ship Technology skal bygge ferjene mens Power & Systems leverer hybrid framdriftssystem, broløsninger og automasjon, batterisystem, laddesystem og elektriske system.

Snudd helt på hodet

Også Norwegian Electric System i Bergen, hvor Havyard er største eier, blir sittende igjen med en god slump.

– Vi leverer alt hovedutstyret. Når vi leverer og har kontroll på så stor del av verdikjeden, er det der vår konkurransekraft ligger, sier Bakke.

Etter nesten utelukkende å ha bygget offshore-skip i mange år, er ferger et kjærkomment bidrag.

Det gjelder ikke bare Havyard, men hele verftsnorge.

For to år siden utgjorde offshore-skipene 78 prosent av ordreboken til norske verft. Nå er situasjonen snudd helt på hodet.

10. mars i år kun var 13 offshore-skip i bygging ved norske verft, mens fiskebåter, passasjerskip, brønnbåter og ferger har tatt over.