Offshorevindfartøyet Windea Leibniz ble tirsdag denne uken overlevert fra Ulstein Verft til det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore.

Torsdag var det dåp av fartøyet i Ulsteinvik og setter nå kursen for vindfarmen Sandbank hvor det skal jobbe for Siemens.

Skipet i Ulstein-design er oppkalt etter den tyske matematikeren, filosofen og fysikeren Gottfried Wilhelm von Leibniz, som i det 17. århundre kom med ideen om å bruke vindkraft for å drive pumper.

Ulstein_vind

Windea Leibniz. Foto: Per Eide

Ny hekk

Avtalen på to offshorevindskip til tyskerne ble Ulsteins kontrakt nummer 100 på baug-designet X-bow, og de første med nytt hekk-design.

Det første skipet levert med den innovervendte baugformen var ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Orca som ble overlevert til Bourbon Offshore i 2006.

Med fartøy nummer 100 markerte også den nye hekkformen X-stern sin entré i markedet. I de nye skroglinjer snus hekken, og skipet kan plasseres med akterenden i steden for baugen mot været.

Klar for jobb

Fra april skal skipet arbeide på Sandbank-vindfarmen utenfor Tyskland for Siemens Wind Power Service. Skipet skal bidra til å sikre produksjonen av fornybar energi fra 72 vindturbiner, og serviceoperasjonsskipet skal forbedre effektiviteten til serviceoppdrag ved vindparkene.

Skipet fungerer som plattform for vindparkoperasjoner og vedlikeholdsstøtte, benyttes til overnatting og transport av teknikere, og gir svært trygg og stabil tilgang til offshoreinstallasjoner.

– Enda en gang viser Ulstein Verft at vi er i stand til å levere høykvalitets skip til avtalt tid. Vi ser fram til at skipet skal komme i arbeid, og få høre tilbakemeldinger på hvordan det går med henne innen fornybarmarkedet, sier verftsdirektør Kristian Sætre i en pressemelding.

Nå er de klar for å ta fatt på nye jobber på Ulstein verft.

To nye kontrakter etter jul har fått verftsdirektøren til å hente tilbake rundt 40 ingeniører. Verftet er fullt bemannet i oktober/november.