Skipet, som får navnet Future of the Fjords, vil bli satt i drift i april 2018.

Prisen på skipet blir 144 millioner kroner, som er langt høyere enn prislappen på søsterskipet Vision of the Fjords. Den var på 90 millioner kroner.

Helt elektrisk

Årsaken til forskjellen er at det nye skipet blir helelektrisk, mens søsterskipet er en batterihybrid. Dette skipet ble kåret til Årets skip i fjor.

Utenpå ser de to skipene ganske like ut, men:

– Under huden er dette fartøyet et helt annet beist, sier konsernsjef Rolf Sandvik i The Fjords i en pressemelding.

– Gigantsteg

Også denne gangen bygges Fjords-skipet ved båtbyggeriet Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane, og byggingen er allerede i gang.

Brødrene Aa har fått støtte til bygging av skipet gjennom Pilot E-ordningen. Enova har bidratt med 17,8 millioner kroner for å realisere prosjektet.

– Dette skipet markerer en fantastisk utvikling innen sjøfarten. Det er også et gigantsteg framover for en grønnere fjord-turisme i Norge. The Fjords er et eksempel til etterfølgelse for hele shippingindustrien, og vi er stolte over å ha dem som vår samarbeidspartner, sier Bellona-leder Frederic Hauge i en pressemelding.

Det nye skipet vil drives av to 300 kW elektriske motorer, vil få en marsjfart på 16 knop i Nærøyfjorden. Skipet blir 42 meter langt og bygges i karbonfiber.

Lading

Arbeidet med å utvikle infrastrukturen for lading er i gang med lokale Aurland Energiverk i førersetet.

– Her ser vi at det kommer grønne arbeidsplasser på Vestlandet fordi norske aktører følger med i timen når det gjelder klimaomstilling. Dette er bare starten, sier Hauge i meldingen.

Brødrene Aa skal også bygge en hydrogenbåt. Batterifergen Ampere var verdens første elektriske ferge, og har vunnet flere priser. Fergen trafikkerer Lavik-Oppedal på Sognefjorden.