– Med hundre havneanløp i året per skip, reduseres drivstofforbruket godt når vi kan bytte den ene hjelpemotoren med batteridrift, sier John Stenersen i Rederiet Stenersen.

Stenersens skip kjører vanligvis med to hjelpemotorer inn og ut av havn. Med batteri kutter de bruken av den ene.

– Det sparer både bunkersutgifter og miljø. Vi bruker mindre drivstoff og vi får mindre utslipp.

I slutten av 2015 signerte det familieeide tankrederiet byggekontrakten med kinesiske Taizhou Kouan. Om et år får Stenersen levert to nye kjemikalietankere til rundt en halv milliard.

Nå går rederiet for batteri i flåtefornyelsen.

– Vi synes det er en spennende satsing. Det er en interessant teknologi, og så vidt vi vet er det verdens første kjemikalietanker med hybriddrift. Derfor er det ingen erfaring å hente fra andre i dette segmentet. Vi må gå opp veien selv.

Snuse på ny teknologi

Stenersen forteller at de alltid har vært et rederi som snuser på ny teknologi.

– Vi prøver hele tiden å forbedre oss. Allerede for 12 år siden satset vi på ror og propeller som gjorde skipene mer effektive, og som andre rederier har tatt i bruk først nå.

Under losseoperasjoner regner rederiet med å unngå lav-last kjøring på hjelpemotor. Sikkerhetsaspektet er en annen fordel.

– I tillegg til å spare drivstoff, er et viktig argument at vi unngår blackout på skip med batteri. Driftstabiliteten øker fordi batteriet vil slå umiddelbart inn på tavlen hvis noe skjer i maskinen. Og med lavere bruk av hjelpemotorene blir det også mindre vedlikehold.

Rederiet har fått med seg en støttespiller i satsingen.

-Uten Enova tror jeg ikke det hadde blitt gjennomført. De har støttet tiltaket økonomisk, men også hjulpet med oppfølging og råd.

Nytenkingen er også et forsøk på å møte regelverk som kan komme:

– Det blir et krav i EU at vi skal rapportere Co2-utslipp, så det er vel bare et tidsspørsmål om når det vil bli en avgift her.

Pioner

Corvus Energy skal levere batteriene som skal om bord.

Leder av selskapets bergenskontor, Halvard Hauso, tror interessen vil øke i flere segment. Foreløpig er ordrene hovedsaklig til ferger og taubåter.

Ifølge Hauso blir Sternersens nybygg verdens første kjemikalietanker med batterihybrid-drift.

– Etterhvert som kostnaden på lithium-batterier bedrer seg, vil flere gå for denne løsningen. Denne siste ordren viser muligheten med energilagring for hybridisering av større fartøy, sier Hauso.

Flåtefornyelse

I dag har Stenersen totalt 16 seilende skip. Sist gang rederiet fikk levert et nybygg var i 2010. Nå fornyes flåten med to kjemikalietankere i en størrelse på 17.500 dødvekttonn.

– Aldersmessig er gjennomsnittsalderen 9,7 år på flåten vår. Men vi har noen som nærmer seg 15 år, sier Stenersen.

I løpet av året tas beslutningen om opsjon på to skip til skal innfris.

– Med tanke på pris er det optimalt å bestille skip på verftene nå, men vi må se an markedet. 2015 var relativt bra, men 2016 ble ikke noe særlig. Og vi har ikke noen forventing om at 2017 blir det store året.

Kjemikalietankmarkedet har vært tøft det siste året. Investeringen i ny teknologi håper Stenersen blir et konkurransefortrinn.

– Vi kommer med skip som har lavere forbruk. Det håper vi befrakter ser miljøgevinsten i.

 

ANNONSE: To uker til Stormkast, er du klar?

Programmet er ferdig. Deltagerlisten er nesten full. På Stormkast 16. februar samles gründere, toppledere og endringsagenter fra alle bransjer for å finne løsninger på felles utfordringer. Meld deg på her.