Ocean Yield ASA bruker 105,4 millioner dollar på kjøp av to forsyningsskipene NS Orla og NS Frayja fra BP Shipping.

Det skriver det Aker-eide rederiet i en børsmelding.

Langsiktig kontrakt

I meldingen uttaler Ocean Yield-sjef Lars Solbakken at selskapet gleder seg over å investere i to ekstra skip på langsiktig utleie som både gir fortsatt vekst og diversifisering av flåten.

Fakta

Ocean Yield

  • Etablert i mars 2012 – et heleiet datterselskap av Aker ASA
  • Selskap med investeringer innenfor olje-service og industriell shipping.
  • Investerte i løpet av første året i fem nye skip. Har i dag diversifisert flåte på langvarige kontrakter bestående av tankskip, oljeserviceskip, FPSO, seismikkskip og bilskip.

De to fartøyene som stod ferdig på slutten av 2014, gikk rett fra levering og inn på 15-årskontrakter. Bareboat-ratene er på 17.253 dollar om dagen per skip. Det gir ifølge Ocean Yield en årlig ebidta på 12,6 millioner dollar.

For å finansiere kjøpet vil rederiet kombinere gjeld og egenkapital, og har fått tilbud om et lån på inntil 65 millioner dollar.

Overlevering i sommer

Skipene er ventet å bli overlevert til den nye eieren nå i juni.

NS Orla og NS Frayja blir rederiets første forsyningskip. Fra før har det skipseiende selskapet de to ankerhåndteringsfartøyene Far Statesman og Far Superior i flåten.

I fjor sommer gikk Ocean Yield  inn i containersegmentet med sin største investering noensinne, og har ellers tankfartøy og bilskip i flåten.

Flåten består av fartøy i ulike segment som fordeler risikoen. Alle utleid på lange kontrakter.

– Vi har en konservativ forretningsfilosofi og ønsker å redusere så mange risikofaktorer som vi kan. Vi ønsker å unngå eksponering mot fraktmarkedet og kjøper derfor kun skip med lange kontrakter, har Marius Magelie i Ocean Yield tidligere uttalt til Sysla.