Odfjell SE har signert en intensjonsavtale for ytterligere to kjemikalietankere med tanker i rustfritt stål i Kina.
For rederiet innebærer intensjonsavtalen en kostnad på 116 millioner dollar, altså rundt en milliard kroner. Avtalen inkluderer også opsjoner.
– I kombinasjon med øvrige avtaler vi nylig har inngått, vil denne intensjonsavtalen dekke de fleste av våre behov for fornyelse av Odfjells ‘super segregator’ kjemikalietankere, sier Odfjell-sjef Kristian Mørch i en børsmelding.
Fakta

Odfjell SE

  • Kjemikalietankrederi med hovedkontor i Bergen
  • Leverandør av sjøtransport og lagring av kjemikalier og annen flytende spesiallast.
  • Odfjell har en flåte på rundt 76 skip som opereres både globalt og regionalt, og er verdens største sammen med rederiet Stolt-Nielsen i sitt segment.
  • Tankterminal-divisjonen omfatter 11 tankterminaler og er tilknyttet et nettverk av ytterligere 14 tankterminaler
  • Konsernet har ca. 3 000 ansatte og hadde en omsetning på ca. 929 millioner dollar i 2015.

Bygges i Kina

Intensjonsavtalen er inngått med det kinesiske verftet Hudong-Zhonghua Shipbuilding. 
Fra før har kjemikalietankrederiet signert en kontrakt på to milliarder kroner med samme verft. Det er for fire store skip på 49.000 dødvekttonn med 33 tanker i rustfritt stål. I tillegg har Odfjell bestilt to mindre fartøy i Japan som de i slutten av februar skaffet seg åtte års kontrakter til.  

Mulighet for å seile på gass

Den nye intensjonsavtalen omfatter to kjemikalietankere på 38.000 dødvekttonn med 40 tanker i rustfritt stål og lastekapasitet på rundt 45000 kubikkmeter. Skipene vil også være tilrettelagt for dual fuel-løsning.
Det kinesiske verftet har de siste årene levert flere store kjemikalietankere med rustfrie lastetanker. I følge Odfjell er dette  ett av svært få kinesiske verft som oppfyller rederiets kvalitetskrav for bygging av avanserte kjemikalietankskip.

Flåtevekst

Odfjell SE har satt seg som strategisk mål å øke og fornye flåten.

Forrige uke annonserte rederiet at de både leier inn to nye kjemikalietankere i minst ti år, og kjøper ett som de allerede har hatt på innleie siden levering for tolv år siden.

Snudd skuta

Kjemikalietankrederiet har i mange år slitt med tallene, men i 2016 snudde Odfjell skuta fra minus til pluss.

Etter å ha kuttet kostnader gjennom nedbemanning, utflytting av funksjoner, salg av ulønnsomme fartøy og 400 små og store ulike tiltak, uttalte finansdirektøren i høst at fokuset fremover ble å tjene penger og mente flåtefornyelse er riktig skritt.