De to nye fergene som skal operere på strekningen mellom Flakk og Rørvik vil altså kunne krysse fjorden automatisk. Tidligere er det samme systemet bestilt til to el-ferger som Fjord1 skal operere mellom Anda og Lote.

Energiforbruk

Nye fergekontrakter som nå inngås i Norge har strenge årlige utslippskrav, og et automatisk krysningssystem gir en forutsigbar overfart, og dermed blir det også lettere å beregne forventet energiforbruk.

– Disse nye ordrene på Autocrossing til ferger vitner om at vi er på vei til å sette standarden i bransjen. Løsningen hjelper fergeoperatøren med å nå sine forpliktelser til driftssikkerhet og forutsigbar energiforbruk i ulike værforhold. Systemet kan også installeres som en oppgradering til ferger verden rundt som allerede har en standard Rolls-Royce azimuth thruster, sier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon & kontroll i Marinedivisjonen til Rolls-Royce i Ålesund i en pressemelding.

Kapteinen kan ta over

Autocrossing skal sikre en trygg og energieffektiv overfart tur-retur ved å kontrollere skipenes akselerasjon, retardasjon, fart og rute. To azipull-thrusterer fra Rolls-Royce sørger for at framdriften tilpasses forholdene, og bidrar til at overfarten blir mest mulig energieffektiv.

Kapteinen vil overvåke systemet og kan ta over om nødvendig. I denne første utgaven av systemet vil kapteinen manuelt manøvrere fergen de siste meterne inn til kai. Neste generasjon av systemet vil automatisere også denne delen av driften.

Hvis kapteinen av en eller annen grunn ikke er i stand til å ta manuell kontroll, vil systemet stanse fartøyet i trygg avstand fra land og holde det i sikker posisjon så lenge som nødvendig.

De to nye hybridfergene til FosenNamsos er designet av norske Multi Maritime, og skal bygges av Kleven på deres Myklebust verft. Byggingen starter i mai, og fergene skal i drift fra 1. januar 2019.