Island offshore har sikret seg flere viktige kontrakter de siste ukene.

– Om ikke dette er starten på oppturen i næringen, så er det i alle fall en kjempeopptur for oss som rederi, sier rederisjef Håvard Ulstein i Island Offshore i en pressemelding.

Mannskapet om bord i Island Spirit, Island Crusader, Island Crown og Island Endeavour har nå jobb å se fram til, og Island Offshore kan ta fire båter ut av opplag, skriver Sysla Maritime.

– Med dette ser vi over 300 mann tilbake i arbeid, og det er lite som gleder meg mer! Å se fartøyene gå fra kai, én etter én er en fantastisk følelse etter en slik vinter.

2 av 10 var permitterte
I oktober måtte rederiet permittere rundt tyve prosent av mannskapet da flere fartøy måtte i vinteropplag. I begynnelsen av februar ble det kjent at noen skipene kunne forlate kaiene.

Nå er flere kontrakter i boks

Island Spirit har signert kontrakt med Oceaneering for ROV-surveyarbeid på dansk og engelsk sektor, og forlot opplagskaia på Haddal i februar. Oppdraget har en varighet på rundt fire måneder for sluttkunden GeoSea.

Gassdrift ga utslag
Etter flere måneder til kai i Hjørungavåg er også Island Crusader klar til å returnere på jobb i begynnelsen av mars.

Et større oljeselskap har sikret seg fartøy, og så ifølge Island Offshore med stor interesse på Island Crusader som har framdriftssystem på gass.

Det gassdrevne søsterskipet Island Contender har arbeid godt inn i 2017 etter at Lundin har erklært en brønn til for fartøyet. I Angola fikk Ocean Intervention III også kontraktsforlengelse med Oceaneering på nyåret, og diskusjoner om ytterligere forlengelse er på gang.

I mars starter mobiliseringen av de to store brønnintervensjonsfartøyene Island Wellserver og Island Frontier som har ligget i vinteropplag siden oktober i fjor. De tar til på sine 200 kontraktsfestede dager for Statoil i april.

Jobb på vindpark
Island Crusader skal fungere som forsyningsskip i Nordsjøen for en kontrakt på halvannet år, mens Island Crown går ut av sesongopplag og har sikret seg 20-30 dagers arbeid.

Jobben innebærer walk-to-work, samt ROV Diving Sonar Installation på Norsea One Offshore Windfarm.

Island Endeavour har vært lengst til kai av de fire, men kan nå glede seg over et års arbeid i Den Helder, Nederland. Her vil fartøyet ha selskap av Island Empress som nylig fikk forlenget kontrakten med et år.

Begge er engasjerte av logistikkselskapet Peterson, og er en del av en pool av supplyfartøy, SNS Pool, med base i Den Helder.

Tjene penger igjen
– Det å kunne få folka sine i arbeid igjen, få fartøyene i drift og ikke minst tjene penger igjen er avgjørende for den videre driften vår og en kjempemotivasjon for alle våre ansatte. Det er også en fjær i hatten for oss, og ikke minst miljøet, at Island Crusader ble valgt framfor andre fartøy på grunn av gassdriften, sier Ulstein.