Onsdag denne uken gikk søknadsfristen til å søke på de 34 maritime stillingene knyttet til deres nye, polare forskingsfartøyet «Kronprins Haakon».

Totalt fikk Havforskningsinstituttet 2290 søknader i løpet av de to korte ukene etter at stillingene ble utlyst.

Hotlinen glødet

Da rederiavdelingen i fjor søkte etter 25 nye sjøfolk for å bemanne opp fartøyene, ramlet det inn 1679 søknader før fristen gikk ut.

Denne gangen åpnet rederiavdelingen en egen hotline for interesserte og leide inn ekstrahjelp til å besvare søkere. Det har kommet godt med.

– Vi har hatt en egen kontakttelefon som har avlastet oss godt. Dermed får vi også gått raskere gjennom søknadsstabelen, sier Havforskningens rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar i en pressemelding.

Stillingene for matrosar og styrmenn var mest ettertraktet. Her søkte henholdsvis 528 og 863 stykker. Til nå har rederiavdelingen fått lest vel 500 søknader. Rederisjefen ser et fellesstrekk ved at majoriteten kommer fra offshoreindustrien, og mange har relevant erfaring fra fiskeri.

Det er i hovedsak norsk søkere, men det er også kommet en del fra våre nordiske land.

Bretter opp ermene

Like etter påske starter det store arbeidet med å finne de beste for jobbene.

Ifølge Havforskningsinstittuttet blir sterke kandidater kalt inn til intervju i løpet av april-mai.

– Målet er at vi skal være ferdige med det formelle etter tilsettingssmøtet 21. juni. Ulike deler av mannskapet tiltrer utover høsten, og «Kronprins Haakon» skal være fullt bemannet på nyåret, sier Nieuwejaar.

På vannet

Det over 100 meter lange forskningsskipet i Rolls-Royce-design har kostnadsramme på 1,4 milliarder kroner.

I februar rullet Kronprins Haakon ut av byggehallen og så dagslys for første gang. Fartøyet er sjøsatt på verftet i Italia, men skal jobbe i langt tøffere klima etter levering.

Det nye skipet blir ett av verdens mest avanserte forskningsfartøy, og kan gjøre alt fra å skyte seismikk til å tygge is.

– I løpet av sommeren begynner vi testkjøring, før det blir overlevering fra verftet på senhøsten og vi tar skipet til Norge, fortalte skipets kapteinKarl Robert Røttingen til Sysla Maritime i mars.