Jobben min

Navn:  Kristoffer Sætre
Alder: 20
Bosted: Radøy i Hordaland
Bedrift:  DOF
Stilling:  Matroslærling på Skandi Foula

Beste jobbtips: Være engasjert og vise interesse, da tror jeg man kommer langt.

Hva går jobben din ut på?

– Det går i alt fra vedlikehold, vasking og holde utstyret i orden. Vi bruker et vedlikeholdsprogram der vi får ukentlige og måndentlige jobber som skal utføres. Lasting og lossing er også matrosens ansvar, som jeg blir med på som lærling. Vi går mye med cargolast, som rør og containere, og slangelast.

Når det er mørkt og dårlig sikt må vi gå brovakt. Fortøyning er også en vesentlig del av arbeidet. Båten jeg er på går i fast supply mellom Aberdeen og installasjoner i Nordsjøen, så vi er til kai to-tre ganger i uka.

Hvor lenge har du arbeidet i rederiet?

– Jeg begynte i DOF for halvannet år siden, og blir i juni ferdig som lærling. Da vil jeg tilbake på styrmannskolen, og førstevalget er Høgskolen i Ålesund. Det er tre nye år med utdanning, men i disse tider er det nok lurt å gå på skole lengst mulig. Det er også en av grunnene til at jeg velger høgskole i stedet for fagskole som er to år. Forhåpentligvis er markedet tilbake når jeg er ferdig med utdannelsen.

Skjermbilde 2017-01-06 kl. 07.27.44

Her får du et gjensyn med noen av dem vi har blitt kjent med.

Beskriv en vanlig arbeidsdag:

– Jeg går vakt som dag-mann fra klokken åtte om morgenen til klokken seks om kvelden. Dagen starter i dirtymessa, hvor jeg hører med matrosene hva som skjer. Deretter er det bare å stupe i jobb og få mest mulig ut av dagen.

I dårlig vær kan dagene noen ganger bli litt lange og seige. Da må jeg bare prøve å finne ting som jeg kan holde på hele tiden.

Det første året var jeg på Skandi Nova, hvor det kun er skandinavisk mannskap.. Det var veldig sosialt og jeg stortrivdes. Nå er jeg på Skandi Foula. Her er det norske offiserer, mens resten av mannskapet er filippinere. Det blir litt mindre sosialt enn før, fordi fillippinere gjerne prater sitt språk seg i mellom. Jeg er ikke så glad i synging, men de har heldigvis ikke tatt frem karaokemaskinen.

Hvordan fikk du interessen for det maritime?

– Da jeg var rundt 8 år gikk det et TV-program som het “Hurtigruten 365”, og jeg syntes alt de viste fra bro og maskin så spennende ut. Jeg sa til mor og far den gangen at jeg skulle blir styrmann på Hurtigruten. Siden har jeg holdt på den tanken!

Ingen i nær familie jobber på sjøen i dag, men foreldrene mine har alltid sagt at jeg må velge det jeg har mest lyst til. Det rådet har jeg fulgt.

Fordi Hurtigruten ikke tilhører mitt opplæringsskontor, ble det læreplass i offshore-rederi. Det er kjekt og veldig lærerikt, men målet er fortsatt å bli navigatør som seiler på kysten.

Er du fornøyd med lønnen?

– Den er jeg veldig fornøyd med.

Er du omgangsvenn med noen av kollegene dine?

– Nei, vi bor veldig spredt. Det blir bare litt kontakt på Facebook og instagram.

Hva er det beste med jobben din?

– Det aller beste er muligheten til å få være på sjøen, og alle naturopplevelsene sitter også dypt. Jeg liker å få være så nær naturkreftene. Det er fantastisk å være på bro og nyte synet når solen går rett ned i havet fremme i horisonten.  Det er helt unikt å få oppleve slike øyeblikk på sin egen arbeidsplass.

Og det verste?   

– Det eneste jeg ikke liker er det jeg går glipp av, slik som jul og bursdager hjemme, med å være ute fire uker i strekk.

Jeg er på et fartøy med fast kontrakt, så heldigvis merker vi lite til de dårlige tidene i arbeidshverdagen vår. Men vi ser i Aberdeen at det ligger mye båter til ankers uten jobb, og at aktiviteten har gått betydelig ned.

Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva ville du valgt?

– Jeg har ikke hatt lyst til noe annet, så det har jeg ikke tenkt på.